Duur dutje...

strand parasol via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2020-430) Op het strand tijdens zijn vakantie en terwijl consument een dutje deed, is zijn tas met daarin waardevolle spullen gestolen. Consument heeft FBTO verzocht de diefstalschade te vergoeden. Verzekeraar heeft de schadeclaim afgewezen, omdat consument onvoldoende op zijn spullen heeft gelet. De Geschillencommissie is van oordeel dat consument niet de normale voorzichtigheid in acht heeft genomen, zodat verzekeraar de schadeclaim op basis van de voorwaarden mocht afwijzen. Vordering afgewezen.

Consument heeft een beroep gedaan op de reisverzekering nadat op vakantie tijdens een stranddag op Playa del Ingles op Gran Canaria zijn tas met daarin onder meer een mobiele telefoon en een tablet, is gestolen. Over de omstandigheden waaronder de diefstal plaats heeft gevonden, heeft consument aan verzekeraar laten weten dat de tas op het zand stond onder een parasol bij zijn hoofdeinde. Rond 14.30 uur zag consument de tas voor het laatst. Omdat na de lunch nog wel eens wat slaperigheid optreedt, zijn consument en zijn reisgenote in slaap gevallen. Toen hij wakker werd rond 15.30 uur merkte hij dat de tas weg was.

Consument vorderde dat verzekeraar dekking onder de verzekering verleent en de schade van 1.805 euro aan hem vergoedt.

De Commissie: "Het lag op de weg van Consument om betere voorzorgsmaatregelen te nemen om diefstal van de tas te voorkomen zeker nu het kennelijk in de lijn der verwachting lag dat Consument op enig moment na de lunch in slaap zou vallen."

Reactie toevoegen

 
Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...