Geen schade ondanks onduidelijkheden in adviestraject

Document via Pixabay

Het adviestraject bevat volgens Kifid veel onduidelijkheid, is onvoldoende schriftelijk vastgelegd en daardoor slecht herleidbaar. Toch hoeft de hypotheekadviseur in kwestie geen vergoeding te betalen. Wel moet hij 932,18 euro aan advocaatkosten vergoeden. Deze kosten hadden overigens voorkomen kunnen worden als de adviseur het verzoek van consument tot inzage en afschrift van het hypotheekdossier in eerste instantie had gehonoreerd.

De Geschillencommissie in uitspraak GC 2019-930: "Consument vordert 1) 1.350 euro per jaar aan rente doordat Consument in 2018 geen 55.000 euro heeft kunnen aflossen, 2) 15.000 euro aan boeterente als Consument in 2019 toch de gehele hypotheeksom vervroegd zou aflossen en 3) 41.069,83 euro aan hogere rente doordat Consument tien jaar aan deze geldverstrekker vast zit. De schadepost onder 1) wordt afgewezen op de gronden als vermeld in overweging 4.10 (een aantal zaken is niet meer te herleiden, red.)

"De schadeposten onder 2) en 3) veronderstellen dat Consument de verhoging niet had doorgezet indien de Adviseur hem op adequate wijze had voorgelicht over de aflossingen en daarmee samenhangende boeterentes. Consument heeft ter zitting toegelicht dat hij de verhoging hoe dan ook doorgezet zou hebben, althans hij heeft op geen enkele manier toegelicht welke beslissing hij dan wel zou hebben genomen. Hij moest de geldleningen aan zijn vader én schoonmoeder immers vóór kerst terugbetalen. De beperkte tijd tot het einde van 2017 maakte dat Consument geen andere keuze had dan akkoord te gaan met de voorgestelde verhoging. Dit was niet anders geweest indien de Adviseur jegens Consument de zorg had betracht die van een redelijk bekwaam en redelijk handelend adviseur mocht worden verwacht. Ook al zou Consument geïnformeerd zijn over de met de aflossingen samenhangende boeterentes (door een wijziging van de hypotheekvoorwaarden), dan was de verhoging geëffectueerd. De vaststelling dat het adviestraject niet geheel naar behoren is verlopen kan daarom niet resulteren in de toewijzing van deze schadeposten."

Reactie toevoegen

 
Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

(Kifid-uitspraak GC 2024-0321) Rabobank heeft aangevoerd dat van haar niet verwacht kan worden dat zij alle toekomstige, soms zelfs onaannemelijke, scenario’s...

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

“In de klachten", aldus Kifid-directeur Eveline Ruinaard in het jaarverslag 2023, "gaat het vaak niet over de werking van producten maar veel meer over de...

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0302) De consument en haar (inmiddels overleden) echtgenoot hebben in het verleden via de adviseur een hypothecaire geldlening afgesloten....

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

(Uit Ken je vak! VVP 2-2024) Struikelen over eigen voeten niet onrechtmatig AVP – De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig...

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

Kifid veegt vloer aan met klacht

Kifid veegt vloer aan met klacht

(Kifid-uitspraak GC 2024-0299) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een veegmachine. Volgens de consument is de bestuurder van de veegmachine,...

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0291) Door een lekkage van het inpandige balkon is er cementsluier ontstaan op enkele ruiten van de woning van de consumenten. Hierdoor...

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

(Kifid-uitspraak GC 2024-0268) De Geschillencommissie acht het voldoende aannemelijk dat de consument door de fout van de adviseur een gunstiger rente is misgelopen. Volgens...

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0816B) De consumenten hebben schadevergoeding gevorderd omdat de aanvraag van hun hypothecaire geldlening is afgewezen. Zij wilden juist...

Voor eigen rekening...

Voor eigen rekening...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0235) De consument heeft zich voor advies in verband met de mogelijke aankoop van een beleggingspand tot de adviseur gewend. Hierbij is...