Geen vergoeding voor gemist woongenot

Badkamer 2 via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2022-0263) De consument heeft waterschade geleden door een lekkage in de badkamer. Hij heeft grote moeite met de wijze waarop de schade door de gevolmachtigde en de door de gevolmachtigde ingeschakelde expert is afgewikkeld. In aanvulling op de getaxeerde schade maakt de consument aanspraak op een vergoeding voor gemist woongenot, onbetaalde kosten van de contra-expert, opgenomen snipperdagen en tijd besteed aan correspondentie. De Geschillencommissie wijst de vorderingen af. De verzekeringen van de consument bij de gevolmachtigde voorzien niet in dekking voor gemist woongenot. De onbetaalde kosten van de contra-expert zien op werkzaamheden ter vaststelling van schade die niet onder de verzekeringen bij de gevolmachtigde zijn gedekt. En de consument heeft niet onderbouwd dat hij door het opnemen van snipperdagen of door correspondentie over de kwestie inkomsten is misgelopen.

Met het oog op het door de consument ervaren woonongemak hecht de commissie eraan nog het volgende op te merken: “In artikel 9 van de verzekeringsvoorwaarden van de woonhuisverzekering en in artikel 10 van de verzekeringsvoorwaarden van de inboedelverzekering staat een regeling voor de vergoeding van kosten van tijdelijke huisvesting in het geval dat een woning onbewoonbaar is geworden. De gevolmachtigde meent dat de woning van de consument niet onbewoonbaar is geweest door de waterschade. Naar aanleiding van een eerdere klacht van de consument heeft de gevolmachtigde wel ingestemd met vier weken tijdelijke huisvesting elders tijdens de herstelwerkzaamheden. In de akte van taxatie zijn de kosten hiervan begroot op 3.006,40 euro.

“Tijdens de procedure heeft de gevolmachtigde laten weten dat het besluit om tijdelijke huisvesting aan te bieden op een eerder moment had kunnen worden genomen. De gevolmachtigde heeft hiervoor excuses aangeboden aan de consument. Daarbij heeft de gevolmachtigde de consument uit coulance een vergoeding van 1.000 euro aangeboden. De commissie gaat ervan uit dat dit aanbod nog steeds geldt.”

Reactie toevoegen

 
Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

(Kifid-uitspraak GC 2024-0321) Rabobank heeft aangevoerd dat van haar niet verwacht kan worden dat zij alle toekomstige, soms zelfs onaannemelijke, scenario’s...

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

“In de klachten", aldus Kifid-directeur Eveline Ruinaard in het jaarverslag 2023, "gaat het vaak niet over de werking van producten maar veel meer over de...

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0302) De consument en haar (inmiddels overleden) echtgenoot hebben in het verleden via de adviseur een hypothecaire geldlening afgesloten....

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

(Uit Ken je vak! VVP 2-2024) Struikelen over eigen voeten niet onrechtmatig AVP – De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig...

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

Kifid veegt vloer aan met klacht

Kifid veegt vloer aan met klacht

(Kifid-uitspraak GC 2024-0299) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een veegmachine. Volgens de consument is de bestuurder van de veegmachine,...

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0291) Door een lekkage van het inpandige balkon is er cementsluier ontstaan op enkele ruiten van de woning van de consumenten. Hierdoor...

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

(Kifid-uitspraak GC 2024-0268) De Geschillencommissie acht het voldoende aannemelijk dat de consument door de fout van de adviseur een gunstiger rente is misgelopen. Volgens...

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0816B) De consumenten hebben schadevergoeding gevorderd omdat de aanvraag van hun hypothecaire geldlening is afgewezen. Zij wilden juist...

Voor eigen rekening...

Voor eigen rekening...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0235) De consument heeft zich voor advies in verband met de mogelijke aankoop van een beleggingspand tot de adviseur gewend. Hierbij is...