Gespreksnotities vijf jaar bewaren

Kantoor Kifid

(Kifid-uitspraak GC 2021-0070) De adviseur is niet aansprakelijk voor het advies van de voormalig adviseur uit 2012; van contractsovername of een andere grond voor overgang van de aansprakelijkheid is namelijk geen sprake c.q. is niet gebleken. Ten aanzien van het advies uit 2015 heeft de adviseur – door na te laten de gespreksnotities te bewaren – niet gehandeld zoals van een redelijk handelend en redelijk bekwaam adviseur mocht worden verwacht. Gelet op de in dit geval verzwaarde motiveringsplicht van de adviseur en het gegeven dat de adviseur op grond van artikel 32a BGfo verplicht is gespreksnotities voor een periode van minstens vijf jaar na het moment van de advisering te bewaren en de adviseur – door dit na te laten – dan ook niet heeft gehandeld zoals van een redelijk handelend en redelijk bekwaam adviseur mag worden verwacht, zijn de gevolgen van het ontbreken van de gespreksnotities voor zijn rekening.

Deze tekortkoming leidt echter niet tot een schadevergoedingsverplichting aan de zijde van de adviseur (Zuid West Financiële Diensten). Reden hiervoor is dat de consument er niet in is geslaagd aannemelijk te maken dat zij en haar echtgenoot andere keuzes hadden gemaakt indien (de dekkingen van) de verzekeringen uitdrukkelijk ter sprake zouden zijn gekomen. Van enig nadeel is dan ook geen sprake. De vordering van de consument wordt afgewezen.

De Geschillencommissie verder: “De stelling van de consument – dat de adviseur zelf had moeten constateren dat de verzekeringen niet voldeden aan de wensen van haar en haar echtgenoot en hen had moeten adviseren de verzekeringen aan te passen – kan de commissie niet volgen. Hoewel de zorgplicht meebrengt dat de adviseur niet stil mag blijven zitten wanneer hij tijdens de looptijd van de tot zijn portefeuille behorende verzekeringen kennis neemt van feiten of omstandigheden die meebrengen dat de door hem beheerde verzekeringen mogelijk aanpassing behoeven, is hiervoor redelijkerwijs wel van belang dat de adviseur door zijn opdrachtgevers wordt geïnformeerd over wijzigingen die in hun persoonlijke situatie plaatsvinden en die van belang kunnen zijn voor de lopende verzekeringen. Zoals reeds opgemerkt is echter gesteld noch gebleken dat de adviseur van de consument en haar echtgenoot signalen heeft ontvangen waaruit hij redelijkerwijs had kunnen en moeten opmaken dat de verzekeringen niet (meer) voldeden aan de wensen van de consument en haar echtgenoot. Van de adviseur kan gelet hierop dan ook niet worden verlangd dat hij uit eigen beweging onderzoekt of de verzekeringen (nog) passend waren. Van enig nalaten aan de zijde van de adviseur is op dit punt dan ook geen sprake.”

Reactie toevoegen

 
Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

(Uit Ken je vak! in VVP 1-2024) ‘mijnomgeving’ geen duurzame informatiedrager INFORMATIEVERSTREKKING – Kifid oordeelt geregeld dat informatie...

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0118) De consumenten hebben de adviseur ingeschakeld voor advies en bemiddeling inzake het oversluiten van hun bestaande hypothecaire geldlening....

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Zorgplichtclaims bij hypotheken keren

Zorgplichtclaims bij hypotheken keren

(Richard Meinders, SVC Groep, in VVP 6-2023) Ik verwacht de komende jaren meer claims en rechtszaken waarbij de adviseur verantwoordelijk wordt gehouden voor het...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...