Gespreksnotities vijf jaar bewaren

Kantoor Kifid

(Kifid-uitspraak GC 2021-0070) De adviseur is niet aansprakelijk voor het advies van de voormalig adviseur uit 2012; van contractsovername of een andere grond voor overgang van de aansprakelijkheid is namelijk geen sprake c.q. is niet gebleken. Ten aanzien van het advies uit 2015 heeft de adviseur – door na te laten de gespreksnotities te bewaren – niet gehandeld zoals van een redelijk handelend en redelijk bekwaam adviseur mocht worden verwacht. Gelet op de in dit geval verzwaarde motiveringsplicht van de adviseur en het gegeven dat de adviseur op grond van artikel 32a BGfo verplicht is gespreksnotities voor een periode van minstens vijf jaar na het moment van de advisering te bewaren en de adviseur – door dit na te laten – dan ook niet heeft gehandeld zoals van een redelijk handelend en redelijk bekwaam adviseur mag worden verwacht, zijn de gevolgen van het ontbreken van de gespreksnotities voor zijn rekening.

Deze tekortkoming leidt echter niet tot een schadevergoedingsverplichting aan de zijde van de adviseur (Zuid West Financiële Diensten). Reden hiervoor is dat de consument er niet in is geslaagd aannemelijk te maken dat zij en haar echtgenoot andere keuzes hadden gemaakt indien (de dekkingen van) de verzekeringen uitdrukkelijk ter sprake zouden zijn gekomen. Van enig nadeel is dan ook geen sprake. De vordering van de consument wordt afgewezen.

De Geschillencommissie verder: “De stelling van de consument – dat de adviseur zelf had moeten constateren dat de verzekeringen niet voldeden aan de wensen van haar en haar echtgenoot en hen had moeten adviseren de verzekeringen aan te passen – kan de commissie niet volgen. Hoewel de zorgplicht meebrengt dat de adviseur niet stil mag blijven zitten wanneer hij tijdens de looptijd van de tot zijn portefeuille behorende verzekeringen kennis neemt van feiten of omstandigheden die meebrengen dat de door hem beheerde verzekeringen mogelijk aanpassing behoeven, is hiervoor redelijkerwijs wel van belang dat de adviseur door zijn opdrachtgevers wordt geïnformeerd over wijzigingen die in hun persoonlijke situatie plaatsvinden en die van belang kunnen zijn voor de lopende verzekeringen. Zoals reeds opgemerkt is echter gesteld noch gebleken dat de adviseur van de consument en haar echtgenoot signalen heeft ontvangen waaruit hij redelijkerwijs had kunnen en moeten opmaken dat de verzekeringen niet (meer) voldeden aan de wensen van de consument en haar echtgenoot. Van de adviseur kan gelet hierop dan ook niet worden verlangd dat hij uit eigen beweging onderzoekt of de verzekeringen (nog) passend waren. Van enig nalaten aan de zijde van de adviseur is op dit punt dan ook geen sprake.”

Reactie toevoegen

 
ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...