Kifid gaat reglement aanpassen om ongewenste situatie te voorkomen

Euro's via Pixabay 2018

De Geschillencommissie heeft in drie uitspraken over het rentetarief op doorlopend krediet vanwege ‘het belang van de zaak’ direct beroep opengesteld. In die situatie gelden niet automatisch afspraken over het dragen van kosten voor de consument. Kifid vindt dat ongewenst en gaat het reglement daarop aanpassen. Zodanig dat wanneer de Geschillencommissie beroep openstelt vanwege het belang van de zaak voor de financiële dienstverlener, de kosten van de consument voor rechtsbijstand en proceskosten in beroep worden gedragen door de financiële dienstverlener.

De uitspraken betreffen ABN Amro, Santander en Vesting Finance/Hollandsche Disconto Voorschotbank. Volgens Kifid mogen consumenten verwachten dat de rente op hun doorlopend krediet gedurende de looptijd van dat krediet in de pas blijft met de relevante marktrente.

Uit onderzoek van Kassa (BNNVARA) en Stichting Geldbelangen blijkt dat “op de doorlopende kredieten nauwelijks is afgelost en vrijwel alleen maar rente is betaald. ABN Amro-klanten betaalden maar liefst 12.000 euro te veel rente. Dit blijkt uit berekeningen op basis van vergelijkbare uitspraken over Crédit Agricole Consumer Finance”.

Volgens Stichting Geldbelangen “trekken ABN Amro, Santander en Vesting Finance/Hollandsche Disconto Voorschotbank alles uit de kast om aan een megaclaim te ontkomen. ABN Amro, Santander, Vesting Finance/Hollandsche Disconto Voorschotbank en Crédit Agricole Consumer Finance moeten mogelijk 500 miljoen tot een miljard uittrekken om klanten die te veel rente hebben betaald over hun doorlopende krediet te compenseren”.

Alle 40 vergelijkbare klachten tegen ABN Amro, Santander en Vesting Finance en hun dochterbedrijven zijn volgens het Kifid aangehouden totdat de Commissie van Beroep uitspraak zal doen. De behandeling van de overige 60 klachten over het rentetarief op doorlopend krediet gaan wel door.

Reactie toevoegen

 
Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...