Kifid gaat reglement aanpassen om ongewenste situatie te voorkomen

Euro's via Pixabay 2018

De Geschillencommissie heeft in drie uitspraken over het rentetarief op doorlopend krediet vanwege ‘het belang van de zaak’ direct beroep opengesteld. In die situatie gelden niet automatisch afspraken over het dragen van kosten voor de consument. Kifid vindt dat ongewenst en gaat het reglement daarop aanpassen. Zodanig dat wanneer de Geschillencommissie beroep openstelt vanwege het belang van de zaak voor de financiële dienstverlener, de kosten van de consument voor rechtsbijstand en proceskosten in beroep worden gedragen door de financiële dienstverlener.

De uitspraken betreffen ABN Amro, Santander en Vesting Finance/Hollandsche Disconto Voorschotbank. Volgens Kifid mogen consumenten verwachten dat de rente op hun doorlopend krediet gedurende de looptijd van dat krediet in de pas blijft met de relevante marktrente.

Uit onderzoek van Kassa (BNNVARA) en Stichting Geldbelangen blijkt dat “op de doorlopende kredieten nauwelijks is afgelost en vrijwel alleen maar rente is betaald. ABN Amro-klanten betaalden maar liefst 12.000 euro te veel rente. Dit blijkt uit berekeningen op basis van vergelijkbare uitspraken over Crédit Agricole Consumer Finance”.

Volgens Stichting Geldbelangen “trekken ABN Amro, Santander en Vesting Finance/Hollandsche Disconto Voorschotbank alles uit de kast om aan een megaclaim te ontkomen. ABN Amro, Santander, Vesting Finance/Hollandsche Disconto Voorschotbank en Crédit Agricole Consumer Finance moeten mogelijk 500 miljoen tot een miljard uittrekken om klanten die te veel rente hebben betaald over hun doorlopende krediet te compenseren”.

Alle 40 vergelijkbare klachten tegen ABN Amro, Santander en Vesting Finance en hun dochterbedrijven zijn volgens het Kifid aangehouden totdat de Commissie van Beroep uitspraak zal doen. De behandeling van de overige 60 klachten over het rentetarief op doorlopend krediet gaan wel door.

Reactie toevoegen

 
Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

(Kifid-uitspraak GC 2024-0016) De verzekeraar mag in beginsel uitgaan van de juistheid van het oordeel van de door hem ingeschakelde deskundige tenzij blijkt dat...

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-1013) De consumenten vorderen 20.000 euro vanwege de hogere rente en 2.000 euro aan bemiddelingskosten voor een nieuwe adviseur. De Geschillencommissie...