Kifid gaat reglement aanpassen om ongewenste situatie te voorkomen

Euro's via Pixabay 2018

De Geschillencommissie heeft in drie uitspraken over het rentetarief op doorlopend krediet vanwege ‘het belang van de zaak’ direct beroep opengesteld. In die situatie gelden niet automatisch afspraken over het dragen van kosten voor de consument. Kifid vindt dat ongewenst en gaat het reglement daarop aanpassen. Zodanig dat wanneer de Geschillencommissie beroep openstelt vanwege het belang van de zaak voor de financiële dienstverlener, de kosten van de consument voor rechtsbijstand en proceskosten in beroep worden gedragen door de financiële dienstverlener.

De uitspraken betreffen ABN Amro, Santander en Vesting Finance/Hollandsche Disconto Voorschotbank. Volgens Kifid mogen consumenten verwachten dat de rente op hun doorlopend krediet gedurende de looptijd van dat krediet in de pas blijft met de relevante marktrente.

Uit onderzoek van Kassa (BNNVARA) en Stichting Geldbelangen blijkt dat “op de doorlopende kredieten nauwelijks is afgelost en vrijwel alleen maar rente is betaald. ABN Amro-klanten betaalden maar liefst 12.000 euro te veel rente. Dit blijkt uit berekeningen op basis van vergelijkbare uitspraken over Crédit Agricole Consumer Finance”.

Volgens Stichting Geldbelangen “trekken ABN Amro, Santander en Vesting Finance/Hollandsche Disconto Voorschotbank alles uit de kast om aan een megaclaim te ontkomen. ABN Amro, Santander, Vesting Finance/Hollandsche Disconto Voorschotbank en Crédit Agricole Consumer Finance moeten mogelijk 500 miljoen tot een miljard uittrekken om klanten die te veel rente hebben betaald over hun doorlopende krediet te compenseren”.

Alle 40 vergelijkbare klachten tegen ABN Amro, Santander en Vesting Finance en hun dochterbedrijven zijn volgens het Kifid aangehouden totdat de Commissie van Beroep uitspraak zal doen. De behandeling van de overige 60 klachten over het rentetarief op doorlopend krediet gaan wel door.

Reactie toevoegen

 
Voor eigen rekening...

Voor eigen rekening...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0235) De consument heeft zich voor advies in verband met de mogelijke aankoop van een beleggingspand tot de adviseur gewend. Hierbij is...

Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0237) De Geschillencommissie is van oordeel dat het beleid van de kredietverstrekker om - bij omzetting naar eeuwigdurend recht van erfpacht...

Adviseur heeft geen resultaatsverplichting

Adviseur heeft geen resultaatsverplichting

(Kifid-uitspraak GC 2024-0240) De financieringsaanvraag van de consumenten is door de geldverstrekker afgewezen omdat het onderpand niet paste binnen de acceptatievoorwaarden....

Verzekeraar eiste terecht alle originele selutels

Verzekeraar eiste terecht alle originele selutels

(Kifid-uitspraak GC 2024-0242) De verzekeraar heeft dekking afgewezen voor de diefstal van de camperbus van de consument, omdat hij niet alle originele sleutels...

Adviseur wees onvoldoende op risico's overbruggingskrediet

Adviseur wees onvoldoende op risico's overbruggingskrediet

(Kifid-tussenuitspraak GC 2024-231A) De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur de consumenten in de gegeven omstandigheden onvoldoende heeft gewezen...

Geen recht op contra-expertise schade tegenpartij

Geen recht op contra-expertise schade tegenpartij

(Kifid-uitspraak GC 2024-0206) De consument wil dat de verzekeraar een contra-expert inschakelt om de schade van de tegenpartij te beoordelen. De verzekeraar heeft...

Geschillencommissie spoelt argumenten verzekeraar door

Geschillencommissie spoelt argumenten verzekeraar door

(Kifid-uitspraak GC 2024-0205) Consument 1 heeft een tuinslang aangesloten op de mengkraan in de keuken. Met de tuinslang heeft hij het balkon schoongemaakt. Vervolgens...

In hoeverre is bewijs vereist van strafbaar gedrag?

In hoeverre is bewijs vereist van strafbaar gedrag?

Rabobank mag toch beroep instellen tegen uitspraak 2023-0920 van de Geschillencommissie Kifid. De voorzitter van de Commissie van Beroep: "De uitspraak van de Geschillencommissie...

Laatste woord over ‘duurzame drager’ in Mijn-omgeving nog niet gezegd

Laatste woord over ‘duurzame drager’ in Mijn-omgeving nog niet gezegd

Vanwege het principiële karakter mag Achmea toch beroep aantekenen tegen Kifid-uitspraak GC 2023-0988, waarin de Geschillencommissie oordeelt dat het verstrekken...

Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0157) De Geschillencommissie is van oordeel dat de consument namens de VvE onvoldoende kennis heeft kunnen nemen van de verzekeringsvoorwaarden....