Kifid laat adviseur schade vergoeden en advieskosten terugstorten

Kifid 2017 (deel logo)

(Kifid-uitspraak GC 2020-647) Consument is door Euro FD geadviseerd over de afkoop van drie lijfrente opbouwrekeningen. Als consument op de hoogte was geweest van de totale kosten die met de afkoop gepaard gingen, had hij niet besloten tot afkoop. De adviseur heeft de op hem rustende zorgplicht geschonden en dient de door consument geleden schade ad 3.657,91 euro te vergoeden. De door consument betaalde advieskosten van 1.500 euro dient de adviseur aan consument terug te betalen.

De Geschillencommissie: “De Adviseur had Consument een volledig overzicht van de financiële wensen, mogelijkheden en financiële gevolgen van die mogelijkheden moeten geven. Hij had deze gegevens moeten vermelden in een adviesrapport, zodat Consument de mogelijkheid had het advies terug te lezen alvorens een beslissing te nemen. Het rapport had een berekening van alle kosten die gepaard gaan met de afkoop moeten bevatten. De Adviseur had bij de verzekeraar een verklaring moeten opvragen, waarin de afkoopkosten werden benoemd. Die afkoopkosten hadden in de berekening moeten worden opgenomen. Op basis van dat adviesrapport had Consument een weloverwogen beslissing kunnen nemen. De Adviseur heeft in dit geval geen adviesrapport opgesteld en evenmin een berekening van alle kostenaan Consument afgegeven. De Adviseur heeft de op hem rustende zorgplicht geschonden.

"Volgens de Adviseur heeft Consument de voorwaarden van de rekeningen niet overhandigd of willen overhandigen. De Adviseur was daardoor niet op de hoogte van de afkoopkosten. Ook was het volgens de Adviseur Consument die wilde afkopen. De Commissie gaat aan deze argumenten van de Adviseur voorbij. Het is aan de Adviseur om een volledig overzicht van de financiële wensen en mogelijkheden van Consument te krijgen. Als dat door toedoen van Consument niet gebeurt, dan dient de Adviseur dit expliciet aan Consument te bevestigen en in de adviesdocumenten vast te leggen. Door het vastleggen wordt Consument uitdrukkelijk gewezen op het risico van zijn wens om niet alle stukken overte leggen en op de mogelijke financiële consequenties daarvan. Door het vastleggen kan ook de juistheid en volledigheid van het adviestraject achteraf worden herleid en gecontroleerd. De Adviseur heeft hier de keuze gemaakt om het adviestraject niet vast te leggen. Daardoor kan de Adviseur niet onderbouwen dat hij Consument uitdrukkelijk heeft gevraagd naar de voorwaarden en heeft gewezen op de mogelijke gevolgen van het niet overhandigen van de voorwaarden.”

Reactie toevoegen

 
Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

(Uit Ken je vak! in VVP 1-2024) ‘mijnomgeving’ geen duurzame informatiedrager INFORMATIEVERSTREKKING – Kifid oordeelt geregeld dat informatie...

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0118) De consumenten hebben de adviseur ingeschakeld voor advies en bemiddeling inzake het oversluiten van hun bestaande hypothecaire geldlening....

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Zorgplichtclaims bij hypotheken keren

Zorgplichtclaims bij hypotheken keren

(Richard Meinders, SVC Groep, in VVP 6-2023) Ik verwacht de komende jaren meer claims en rechtszaken waarbij de adviseur verantwoordelijk wordt gehouden voor het...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...