Kifid laat adviseur schade vergoeden en advieskosten terugstorten

Kifid 2017 (deel logo)

(Kifid-uitspraak GC 2020-647) Consument is door Euro FD geadviseerd over de afkoop van drie lijfrente opbouwrekeningen. Als consument op de hoogte was geweest van de totale kosten die met de afkoop gepaard gingen, had hij niet besloten tot afkoop. De adviseur heeft de op hem rustende zorgplicht geschonden en dient de door consument geleden schade ad 3.657,91 euro te vergoeden. De door consument betaalde advieskosten van 1.500 euro dient de adviseur aan consument terug te betalen.

De Geschillencommissie: “De Adviseur had Consument een volledig overzicht van de financiële wensen, mogelijkheden en financiële gevolgen van die mogelijkheden moeten geven. Hij had deze gegevens moeten vermelden in een adviesrapport, zodat Consument de mogelijkheid had het advies terug te lezen alvorens een beslissing te nemen. Het rapport had een berekening van alle kosten die gepaard gaan met de afkoop moeten bevatten. De Adviseur had bij de verzekeraar een verklaring moeten opvragen, waarin de afkoopkosten werden benoemd. Die afkoopkosten hadden in de berekening moeten worden opgenomen. Op basis van dat adviesrapport had Consument een weloverwogen beslissing kunnen nemen. De Adviseur heeft in dit geval geen adviesrapport opgesteld en evenmin een berekening van alle kostenaan Consument afgegeven. De Adviseur heeft de op hem rustende zorgplicht geschonden.

"Volgens de Adviseur heeft Consument de voorwaarden van de rekeningen niet overhandigd of willen overhandigen. De Adviseur was daardoor niet op de hoogte van de afkoopkosten. Ook was het volgens de Adviseur Consument die wilde afkopen. De Commissie gaat aan deze argumenten van de Adviseur voorbij. Het is aan de Adviseur om een volledig overzicht van de financiële wensen en mogelijkheden van Consument te krijgen. Als dat door toedoen van Consument niet gebeurt, dan dient de Adviseur dit expliciet aan Consument te bevestigen en in de adviesdocumenten vast te leggen. Door het vastleggen wordt Consument uitdrukkelijk gewezen op het risico van zijn wens om niet alle stukken overte leggen en op de mogelijke financiële consequenties daarvan. Door het vastleggen kan ook de juistheid en volledigheid van het adviestraject achteraf worden herleid en gecontroleerd. De Adviseur heeft hier de keuze gemaakt om het adviestraject niet vast te leggen. Daardoor kan de Adviseur niet onderbouwen dat hij Consument uitdrukkelijk heeft gevraagd naar de voorwaarden en heeft gewezen op de mogelijke gevolgen van het niet overhandigen van de voorwaarden.”

Reactie toevoegen

 
ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...