Kifid: veel zaken uit Manifest Geldbelangen al realiteit

Overleg klant document via Pixabay

Het manifest Kifid 2.0 van Stichting Geldbelangen gaat volgens Kifid op een aantal belangrijke punten voorbij aan wat het instituut nu al is. Kifid: “Bij ons staat bemiddelen voorop. Waar het kan lossen we klachten op door bemiddeling; als het nodig is volgt een uitspraak. Kifid is succesvol in bemiddeling: meer dan de helft van de behandelde klachten is opgelost door bemiddeling in 2019. Consumenten geven Kifid hiervoor gemiddeld een acht.

“Kifid werkt op basis van hoor en wederhoor; zowel de consument als de financiële dienstverlener krijgen de ruimte om hun verhaal te doen. Altijd schriftelijk en zo nodig aangevuld met een hoorzitting. Bij een hoorzitting zit de Geschillencommissie gewoon met de partijen aan tafel. Het gesprek doen we in begrijpelijke taal. En als het ingewikkeld is, dan lichten we toe en leggen we uit. Zoals dat ook gebeurt in het contact dat de secretaris (klachtbehandelaar) heeft met de consument en de financiële dienstverlener gedurende de klachtbehandeling.

“In de Geschillencommissie zit de deskundigheid die nodig is voor die klacht. Dat wil zeggen: naast leden met juridische kennis ook leden met financiële deskundigheid en zo nodig medische deskundigheid of bijvoorbeeld een actuaris. In de Geschillencommissie is geen partijbelang.

“De klachtbehandeling bij de Geschillencommissie van Kifid is gratis voor consumenten; en consumenten kunnen dit zelf doen, een advocaat is niet nodig. Het overgrote deel van de consumenten doet de klachtbehandeling bij Kifid zelf, en naar tevredenheid. Een minderheid (een van de vier consumenten met een klacht) laat zich in de klachtbehandeling bijstaan. Kijken we naar de uitspraken, waarin consumenten hun gelijk weten te halen, dan is het aantal consumenten dat dit op eigen kracht doet ongeveer evenveel als het aantal consumenten dat zich laat vertegenwoordigen in de procedure bij Kifid.

“Kifid krijgt continue feedback van consumenten, van wie de klachtbehandeling is afgerond. De reacties van meer dan 900 consumenten afgelopen jaar neemt Kifid even serieus als de reactie van de heer Goedhart (voorzitter Stichting Geldbelangen, red.) in de vorm van zijn manifest. Consumenten geven Kifid gemiddeld een zeven.”

Reactie toevoegen

 
Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

(Kifid-uitspraak GC 2024-0016) De verzekeraar mag in beginsel uitgaan van de juistheid van het oordeel van de door hem ingeschakelde deskundige tenzij blijkt dat...

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-1013) De consumenten vorderen 20.000 euro vanwege de hogere rente en 2.000 euro aan bemiddelingskosten voor een nieuwe adviseur. De Geschillencommissie...