Niet maken van heldere afspraken breekt adviseur op

Kifid 2017 (deel logo)

Senkeldam Financial Planning moet dossiervergoeding (395 euro) en kosten meerwerk (875 euro) terugbetalen aan de klant, omdat over deze kosten niks was afgesproken. De vorderingen met betrekking tot de betalingen voor het nazorgabonnement en de kosten van de aankoopbegeleiding worden wel afgewezen door de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (uitspraak 2019-496).

De Commissie: "Vaststaat dat de dossiervergoeding niet in de opdracht tot dienstverlening benoemd is. Daarnaast stelt de Commissie vast dat de financieringsopzet van 29 mei 2017 specifiek voor de aankoop van een bepaalde woning opgemaakt is. Zo maakt de financieringsopzet melding van het verwachte aankoopbedrag van die woning. Omdat die aankoop niet doorgegaan is, kan de Adviseur geen beroep doen op de financieringsopzet die betrekking heeft op die aankoop (en waarin de dossiervergoeding werd genoemd, red.). Nu voorts niet is komen vast te staan dat de dossiervergoeding betrekking heeft op tussen partijen overeengekomen én daadwerkelijk verrichte werkzaamheden of daarmee verband houdende onkosten die niet zijn begrepen in de opdracht tot dienstverlening, moet de Adviseur dit bedrag aan Consument terugbetalen.

Meerwerkfactuur

Met betrekking tot de meerwerkfactuur, stelt de Commissie dat "uit de opdracht tot dienstverlening blijkt dat in de vergoeding van 2.600 euro alle werkzaamheden voor uitvoering van de opdracht begrepen zijn. Uit geen enkel stuk blijkt dat er een maximum aantal uur aan deze prijs gekoppeld is. Het uitgangspunt is dan ook dat de Adviseur niet meer dan 2.600 euro in rekening mag brengen. De Adviseur beroept zich op artikel 6.1 en 6.3 van de algemene voorwaarden, maar uit die bepalingen blijkt ook niet dat de Adviseur bij overschrijding van een aantal uur meerwerkuren in rekening mag brengen. Die bepalingen zijn dus niet van toepassing, zodat er geen grond is voor een vergoeding voor meerwerk en Consument recht heeft op terugbetaling van de betaalde meerwerkfactuur".

 

 

Reactie toevoegen

 
Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...