Niet maken van heldere afspraken breekt adviseur op

Kifid 2017 (deel logo)

Senkeldam Financial Planning moet dossiervergoeding (395 euro) en kosten meerwerk (875 euro) terugbetalen aan de klant, omdat over deze kosten niks was afgesproken. De vorderingen met betrekking tot de betalingen voor het nazorgabonnement en de kosten van de aankoopbegeleiding worden wel afgewezen door de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (uitspraak 2019-496).

De Commissie: "Vaststaat dat de dossiervergoeding niet in de opdracht tot dienstverlening benoemd is. Daarnaast stelt de Commissie vast dat de financieringsopzet van 29 mei 2017 specifiek voor de aankoop van een bepaalde woning opgemaakt is. Zo maakt de financieringsopzet melding van het verwachte aankoopbedrag van die woning. Omdat die aankoop niet doorgegaan is, kan de Adviseur geen beroep doen op de financieringsopzet die betrekking heeft op die aankoop (en waarin de dossiervergoeding werd genoemd, red.). Nu voorts niet is komen vast te staan dat de dossiervergoeding betrekking heeft op tussen partijen overeengekomen én daadwerkelijk verrichte werkzaamheden of daarmee verband houdende onkosten die niet zijn begrepen in de opdracht tot dienstverlening, moet de Adviseur dit bedrag aan Consument terugbetalen.

Meerwerkfactuur

Met betrekking tot de meerwerkfactuur, stelt de Commissie dat "uit de opdracht tot dienstverlening blijkt dat in de vergoeding van 2.600 euro alle werkzaamheden voor uitvoering van de opdracht begrepen zijn. Uit geen enkel stuk blijkt dat er een maximum aantal uur aan deze prijs gekoppeld is. Het uitgangspunt is dan ook dat de Adviseur niet meer dan 2.600 euro in rekening mag brengen. De Adviseur beroept zich op artikel 6.1 en 6.3 van de algemene voorwaarden, maar uit die bepalingen blijkt ook niet dat de Adviseur bij overschrijding van een aantal uur meerwerkuren in rekening mag brengen. Die bepalingen zijn dus niet van toepassing, zodat er geen grond is voor een vergoeding voor meerwerk en Consument recht heeft op terugbetaling van de betaalde meerwerkfactuur".

 

 

Reactie toevoegen

 
Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

(Kifid-uitspraak GC 2024-0016) De verzekeraar mag in beginsel uitgaan van de juistheid van het oordeel van de door hem ingeschakelde deskundige tenzij blijkt dat...

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-1013) De consumenten vorderen 20.000 euro vanwege de hogere rente en 2.000 euro aan bemiddelingskosten voor een nieuwe adviseur. De Geschillencommissie...