Onduidelijkheid over meerwerk breekt adviseur op

Euro's 50 via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2022-0251) De Geschillencommissie is van oordeel dat onvoldoende is gesteld of gebleken dat de extra kosten vanwege meerwerk terecht en op een juiste wijze door de adviseur in rekening zijn gebracht. De vordering van de consumenten om deze in rekening gebrachte extra kosten te crediteren wordt daarom toegewezen.

De commissie beslist dat de adviseur een bedrag van 750 euro samen met de in rekening gebrachte incassokosten van 150 euro, dus totaal 900 euro, aan de consumenten vergoedt (de adviseur rekende vijf uur meerwerk).

De commissie concludeert dat “partijen verschillen over het antwoord op de vraag of er meer werkzaamheden zijn verricht dan in eerste instantie kon worden voorzien of meer dan er gemiddeld (door de adviseur) aan een dergelijke traject wordt besteed. Voor zover de adviseur argumenten heeft gegeven op grond waarvan aannemelijk is dat hij veel werkzaamheden voor de consumenten heeft verricht en bovendien het gewenste resultaat voor hun heeft bereikt, is echter onvoldoende gesteld of aannemelijk gemaakt dat hij (veel) meer werkzaamheden heeft verricht dan dat hij vooraf had kunnen verwachten of dan hij in een gemiddeld financieringstraject (voor ondernemers in privé) aan uren heeft besteed. Een specificatie van de bestede uren aan de verschillende werkzaamheden heeft de adviseur ondanks het verzoek daartoe niet overgelegd. In ieder geval is niet gebleken dat de adviseur met betrekking tot het meerwerk de consumenten (tijdig) een voorstel heeft gedaan waar zij wel of niet mee hebben kunnen instemmen. Gelet op wat was overeengekomen hadden de consumenten dat wel kunnen en mogen verwachten.”

In de opdrachtbevestiging staat opgenomen dat het daarin genoemde honorarium gebaseerd is op een regulier aanvraagtraject en een tijdige en volledige aanlevering van de benodigde informatie en documenten en dat als de werkzaamheden gedurende de looptijd van de opdracht of na inventarisatie van de stukken en mogelijkheden meer bedragen dan gemiddeld of in eerste instantie voorzien, daarover wordt bericht en een voorstel wordt gedaan ter zake een aanvullend tarief/honorarium voor dit meerwerk.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...