"Ongekende krimp van consumptie in 2020"

kleding winkel shop via Pixabay

ABN Amro verwacht" dat de anderhalvemetersamenleving langdurig haar stempel zal drukken op de Nederlandse economie. Met name de recreatie en de horeca zullen hier hinder van ondervinden, aangezien hun bedrijfsmodel indruist tegen social distancing. Deze twee categorieën zijn samen goed voor zo’n acht procent van de consumptieve bestedingen. ABN Amro: "Vervolgens zullen er onvermijdelijk tweede-ronde-effecten optreden door inkomens- en vermogensverlies. Daarnaast is de onzekerheid een belangrijke factor. Hierdoor stellen huishoudens grote bestedingen uit, zoals de aankoop van een woning of een nieuwe auto. Omdat in Nederland de consumptie erg procyclisch is, zal het herstel na de verwachte recessie in 2020 moeizaam blijken. Onze verwachting is dan ook dat de consumptie in 2021 weliswaar jaar op jaar weer stijgt, maar nog niet het oude niveau bereikt. Voor 2021 houden we rekening met een stijging van 4,5 procent van de consumptie, waardoor de totale omvang van de consumptieve bestedingen eind 2021 nog steeds onder het niveau van eind 2019 ligt."

Uitgaande van een twee maanden durende lockdown daalt de consumptie in 2020 met 4,75 procent, terwijl de stapsgewijze opheffing voor een daling met nog eens 0,25 procent zorgt. "In dit scenario verwachten we dus een ongekende krimp van de consumptie, met ongeveer vijf procent Ter vergelijking, tijdens het dieptepunt van de financiële crisis in 2009 daalde de consumptie met ongeveer twee procent", aldus ABN Amro.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Ook Volksbank gaat te veel betaalde rente compenseren

Ook Volksbank gaat te veel betaalde rente compenseren

De Volksbank gaat particuliere klanten van SNS en RegioBank compenseren die gedurende de looptijd te veel rente hebben betaald op hun doorlopend consumptief krediet. Het...

ABN Amro verdubbelt aantal Zorgcoaches

ABN Amro verdubbelt aantal Zorgcoaches

ABN Amro gaat het aantal Financiële Zorgcoaches verdubbelen van dertig naar zestig. Deze coaches geven hulp bij het digitaal regelen van dagelijkse bankzaken:...

Serie Actief Klantbeheer, deel 11: mensen helpen, juist ook in slechte tijden

Serie Actief Klantbeheer, deel 11: mensen helpen, juist ook in slechte tijden

Er komen tal van wijzigingen af op huiseigenaren die gevolgen kunnen hebben voor de betaalbaarheid van de hypotheek. "Het is dan ook van belang om klanten op tijd...

Serie Actief Klantbeheer, deel 10: van modern visitekaartje naar slim actief beheer

Serie Actief Klantbeheer, deel 10: van modern visitekaartje naar slim actief beheer

"Wie weet wat er loopt bij z’n relaties en daar proactief op inspeelt, blijft ertoe doen: er valt wat te besparen op de hypotheek, het verzekeringspakket...

Groen licht voor opleiding Actief Klantbeheer

Groen licht voor opleiding Actief Klantbeheer

De opleiding Actief Klantbeheer gaat na een geslaagde pilot officieel op 2 december 2021 van start. De opleiding is ontwikkeld in het kader van het initiatief...

Serie Actief Klantbeheer, deel 9: kwalijk misverstand Consumentenbond biedt ook kansen

Serie Actief Klantbeheer, deel 9: kwalijk misverstand Consumentenbond biedt ook kansen

"Welke hulp heb je tussentijds nodig bij hypotheken met een rentevaste periode van 20 jaar?' Met deze retorische vraag stelde de Consumentenbond de waarde van...

Doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer onder adviseurs!

Doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer onder adviseurs!

Doet u mee met het onafhankelijk onderzoek naar Actief Klantbeheer onder adviseurs? Het kost u slechts een paar minuten van uw tijd en u bewijst de financiële...

Kifid: ABN Amro doet terecht beroep op verjaring

Kifid: ABN Amro doet terecht beroep op verjaring

(Kifid-uitspraak 2021-0910) ABN Amro adviseert een klant om de financiering van de verbouwing van een woning via een rekeningcourantkrediet te financieren en niet...

Serie Actief Klantbeheer, deel 8:  waagt u de sprong?

Serie Actief Klantbeheer, deel 8: waagt u de sprong?

"We willen het allemaal. Loyale klanten. Loyale klanten zijn binnen handbereik als u uw mindset hierop aanpast. Adviseren over een passende financiële oplossing,...

Serie Actief Klantbeheer, deel 7:  versla de varkenscyclus!

Serie Actief Klantbeheer, deel 7: versla de varkenscyclus!

"Je ziet het op dit moment gebeuren. Er zijn relatief veel nieuw toetredende financieel dienstverleners op de hypothekenmarkt. Oud-werknemers van banken die voor...