Reisverzekeraar hoeft vervanging sloten niet te vergoeden

Slot via Pixabay

De kosten van vervanging van auto- en huissloten kunnen niet worden verhaald op de reisverzekering die de consument had gesloten bij ABN Amro Schade, oordeelt Kifid in Uitspraak 2019-520.

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening: "De extra kosten voor het vervangen van de auto- en huissloten zijn niet gedekt op grond van de Voorwaarden. Consument heeft onvoldoende aangetoond dat deze kosten wel onder de verzekeringsdekking zouden vallen."

De koffer van de consument werd op Malaga gestolen tijdens de busrit van vliegveld naar hotel.

Als vervanging van de sloten nodig was, zouden auto- en huissleutels in de koffer onderin de bus hebben gezeten, wat nogal onvoorzichtig mag heten. De uitspraak vermeldt dit helaas niet.

In ieder geval in de koffer een sporthorloge. Ook dit hoeft de verzekeraar niet te vergoeden. De Commissie: "Op grond van de Voorwaarden dient Consument waardevolle zaken tijdens een busreis als handbagage te vervoeren. Onder ‘waardevolle zaken’ wordt ook verstaan ‘sieraden’ en uit de begripsomschrijving van ‘sieraden’ blijkt dat horloges ook als sieraden worden beschouwd. Door zijn horloge in de koffer te doen terwijl dit als handbagage vervoerd had moeten worden, heeft Consument niet conform de Voorwaarden gehandeld."

De uitkering aan de klant blijft steken op de 1.659 euro die de expert had vastgesteld.

Reactie toevoegen

 
Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...