Smart door Street Smart…

Voeg via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2021-1084) Een foto van Street Smart achtervolgt een verzekeringnemer van a.s.r.. De consument heeft een schade aan de verzekerde gebouwen geclaimd als gevolg van storm. Volgens de verzekeraar, die zich daarbij baseert op een eerdere foto van Street Smart, heeft de consument geprobeerd om ook voor oude schade een vergoeding te krijgen en opzettelijk een verkeerde voorstelling van zaken gegeven. Hij heeft daarom de claim afgewezen, de verzekeringen opgezegd, de persoonsgegevens van de consument geregistreerd in de interne en externe registers en de onderzoekskosten van de consument teruggevoerd. De Geschillencommissie komt tot het oordeel dat kan worden aangenomen dat de consument niet volledig is geweest bij het melden van de schade en daarbij te nonchalant is geweest. Van het opzet de verzekeraar te misleiden is echter niet gebleken. De verzekeraar moet de schade vergoeden en de maatregelen ongedaan maken. De interne registraties mag de verzekeraar wel handhaven. De vordering van de consument is gedeeltelijk toegewezen.

In opdracht van de verzekeraar heeft onderzoeksbureau Itek onderzoek gedaan naar de omstandigheden waaronder de stormschade is ontstaan en tactisch onderzoek gedaan. In het rapport staat voor zover relevant het volgende: “Van de opdrachtgever is een foto, afkomstig van Street Smart, ontvangen waarop een deel van een gebouw op het perceel van verzekerde, genaamd het ‘Koetshuis’ zichtbaar is. (...) Vastgesteld is dat de contouren c.q. aftekeningen als gevolg van het beschadigde c.q. niet-afgewerkte voegwerk, die zichtbaar zijn op de door verzekerde ter beschikking gestelde foto, hetzelfde zijn als de aftekeningen die zichtbaar zijn op de foto van Street Smart d.d. 27 mei 2019. Het bovenstaande betekent dat de zichtbare contouren in/aan het voegwerk, die volgens opgave van verzekerde het gevolg zouden zijn van herstelwerkzaamheden naar aanleiding van de stormschade op 16 februari 2020, reeds op 27 mei 2019 (ruim acht maanden voor de schadedatum) aanwezig waren.”

De commissie: “De verklaring van de consument heeft, in samenhang met het dossier, naar ons oordeel duidelijk gemaakt dat de muur bij het raam van het koetshuis eerder beschadigd is geweest, dat die schade toen is hersteld maar dat het voegwerk nog niet was gedaan en dat door de storm van 16 februari 2020 opnieuw op die plek schade is ontstaan. Bij die schade is tijdens het bezoek van de expert niet uitgebreid stilgestaan omdat er aan andere gebouwen veel meer schade was ontstaan. Daarom is bij die gelegenheid ook niet toegelicht dat er naar aanleiding van de storm een paar stenen zijn vervangen en dat het voegwerk na het herstel van de eerdere schade nog niet was gedaan. De offerte van de aannemer vermeldt dus terecht met betrekking tot het herstel van het koetshuis “Kozijn opnieuw vastzetten +voorgevel metselen en voegen”. De schade die eerder was ontstaan heeft hij hersteld zodat in zijn optiek niet meer van schade sprake was en zijn verklaring dat de muur ‘100 procent intact’ was daarom juist was. Dit kan naar het oordeel van de commissie ook verklaren dat de consument in eerste instantie tegenover de onderzoeker heeft verklaard dat er voor de storm op 16 februari 2020 geen schade aan de muur aanwezig was, althans dat die hem niet was opgevallen.”

De commissie is wel van oordeel dat de verzekeraar de persoonsgegevens van de consument mocht registreren in de Gebeurtenissenadministratie en het IVR (zie apart bericht).

Reactie toevoegen

 
Meer over
Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...