Smart door Street Smart…

Voeg via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2021-1084) Een foto van Street Smart achtervolgt een verzekeringnemer van a.s.r.. De consument heeft een schade aan de verzekerde gebouwen geclaimd als gevolg van storm. Volgens de verzekeraar, die zich daarbij baseert op een eerdere foto van Street Smart, heeft de consument geprobeerd om ook voor oude schade een vergoeding te krijgen en opzettelijk een verkeerde voorstelling van zaken gegeven. Hij heeft daarom de claim afgewezen, de verzekeringen opgezegd, de persoonsgegevens van de consument geregistreerd in de interne en externe registers en de onderzoekskosten van de consument teruggevoerd. De Geschillencommissie komt tot het oordeel dat kan worden aangenomen dat de consument niet volledig is geweest bij het melden van de schade en daarbij te nonchalant is geweest. Van het opzet de verzekeraar te misleiden is echter niet gebleken. De verzekeraar moet de schade vergoeden en de maatregelen ongedaan maken. De interne registraties mag de verzekeraar wel handhaven. De vordering van de consument is gedeeltelijk toegewezen.

In opdracht van de verzekeraar heeft onderzoeksbureau Itek onderzoek gedaan naar de omstandigheden waaronder de stormschade is ontstaan en tactisch onderzoek gedaan. In het rapport staat voor zover relevant het volgende: “Van de opdrachtgever is een foto, afkomstig van Street Smart, ontvangen waarop een deel van een gebouw op het perceel van verzekerde, genaamd het ‘Koetshuis’ zichtbaar is. (...) Vastgesteld is dat de contouren c.q. aftekeningen als gevolg van het beschadigde c.q. niet-afgewerkte voegwerk, die zichtbaar zijn op de door verzekerde ter beschikking gestelde foto, hetzelfde zijn als de aftekeningen die zichtbaar zijn op de foto van Street Smart d.d. 27 mei 2019. Het bovenstaande betekent dat de zichtbare contouren in/aan het voegwerk, die volgens opgave van verzekerde het gevolg zouden zijn van herstelwerkzaamheden naar aanleiding van de stormschade op 16 februari 2020, reeds op 27 mei 2019 (ruim acht maanden voor de schadedatum) aanwezig waren.”

De commissie: “De verklaring van de consument heeft, in samenhang met het dossier, naar ons oordeel duidelijk gemaakt dat de muur bij het raam van het koetshuis eerder beschadigd is geweest, dat die schade toen is hersteld maar dat het voegwerk nog niet was gedaan en dat door de storm van 16 februari 2020 opnieuw op die plek schade is ontstaan. Bij die schade is tijdens het bezoek van de expert niet uitgebreid stilgestaan omdat er aan andere gebouwen veel meer schade was ontstaan. Daarom is bij die gelegenheid ook niet toegelicht dat er naar aanleiding van de storm een paar stenen zijn vervangen en dat het voegwerk na het herstel van de eerdere schade nog niet was gedaan. De offerte van de aannemer vermeldt dus terecht met betrekking tot het herstel van het koetshuis “Kozijn opnieuw vastzetten +voorgevel metselen en voegen”. De schade die eerder was ontstaan heeft hij hersteld zodat in zijn optiek niet meer van schade sprake was en zijn verklaring dat de muur ‘100 procent intact’ was daarom juist was. Dit kan naar het oordeel van de commissie ook verklaren dat de consument in eerste instantie tegenover de onderzoeker heeft verklaard dat er voor de storm op 16 februari 2020 geen schade aan de muur aanwezig was, althans dat die hem niet was opgevallen.”

De commissie is wel van oordeel dat de verzekeraar de persoonsgegevens van de consument mocht registreren in de Gebeurtenissenadministratie en het IVR (zie apart bericht).

Reactie toevoegen

 
Meer over
Voor eigen rekening...

Voor eigen rekening...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0235) De consument heeft zich voor advies in verband met de mogelijke aankoop van een beleggingspand tot de adviseur gewend. Hierbij is...

Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0237) De Geschillencommissie is van oordeel dat het beleid van de kredietverstrekker om - bij omzetting naar eeuwigdurend recht van erfpacht...

Adviseur heeft geen resultaatsverplichting

Adviseur heeft geen resultaatsverplichting

(Kifid-uitspraak GC 2024-0240) De financieringsaanvraag van de consumenten is door de geldverstrekker afgewezen omdat het onderpand niet paste binnen de acceptatievoorwaarden....

Verzekeraar eiste terecht alle originele selutels

Verzekeraar eiste terecht alle originele selutels

(Kifid-uitspraak GC 2024-0242) De verzekeraar heeft dekking afgewezen voor de diefstal van de camperbus van de consument, omdat hij niet alle originele sleutels...

Adviseur wees onvoldoende op risico's overbruggingskrediet

Adviseur wees onvoldoende op risico's overbruggingskrediet

(Kifid-tussenuitspraak GC 2024-231A) De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur de consumenten in de gegeven omstandigheden onvoldoende heeft gewezen...

Geen recht op contra-expertise schade tegenpartij

Geen recht op contra-expertise schade tegenpartij

(Kifid-uitspraak GC 2024-0206) De consument wil dat de verzekeraar een contra-expert inschakelt om de schade van de tegenpartij te beoordelen. De verzekeraar heeft...

Geschillencommissie spoelt argumenten verzekeraar door

Geschillencommissie spoelt argumenten verzekeraar door

(Kifid-uitspraak GC 2024-0205) Consument 1 heeft een tuinslang aangesloten op de mengkraan in de keuken. Met de tuinslang heeft hij het balkon schoongemaakt. Vervolgens...

In hoeverre is bewijs vereist van strafbaar gedrag?

In hoeverre is bewijs vereist van strafbaar gedrag?

Rabobank mag toch beroep instellen tegen uitspraak 2023-0920 van de Geschillencommissie Kifid. De voorzitter van de Commissie van Beroep: "De uitspraak van de Geschillencommissie...

Laatste woord over ‘duurzame drager’ in Mijn-omgeving nog niet gezegd

Laatste woord over ‘duurzame drager’ in Mijn-omgeving nog niet gezegd

Vanwege het principiële karakter mag Achmea toch beroep aantekenen tegen Kifid-uitspraak GC 2023-0988, waarin de Geschillencommissie oordeelt dat het verstrekken...

Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0157) De Geschillencommissie is van oordeel dat de consument namens de VvE onvoldoende kennis heeft kunnen nemen van de verzekeringsvoorwaarden....