Vraag of adviseur zorgplicht schond blijft hangen

Document gesprek kantoor via Pixabay

Kifid wijst een vordering van 92 mille af omdat het causaal verband tussen de gestelde zorgplichtschending van de adviseur en de door consumenten geleden schade niet is aangetoond (uitspraak 2019-526). "Niet is komen vast te staan dat verzekeraar wel zou hebben uitgekeerd als de schade in 2008 was gemeld, dan wel wanneer er geen sprake zou zijn geweest van leegstand", aldus de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening.

De verschillende verwijten die de consumenten aan het adres van adviseur Kootstra hebben gemaakt, blijven verder onbesproken, omdat deze niet tot een andere uitkomst van het geding kunnen leiden. Jammer, want nu is er dus geen duidelijke uitspraak of de adviseur de zorgplicht wel of niet geschonden heeft.

Het geval betreft een claim wegens verzakking als gevolg van waterschade op de opstalverzekering van de woning van de consumenten die leegstond.

De consumenten verwijten de adviseur dat hij scheurtjes in de muur en verzakking van de vloer, waarvan hij volgens hen wist voordat het huis leeg kwam te staan, niet heeft doorgegeven aan de verzekeraar. Als de adviseur wel melding had gemaakt, dan was de schade volgens de consumenten niet afgewezen op grond van leegstand en verjaring.

De Commissie volgt de consumenten hier niet in. Daar komt bij dat verzakking hoe dan ook niet was verzekerd, ook niet toen het huis nog werd bewoond.

 

Reactie toevoegen

 
ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...