Wet weegt zwaarder dan privacywens klant

Hangslot open via Pixabay

Een klant die niet wil dat zijn bank zijn betaalgegevens met derden deelt, heeft bij Kifid nul op het rekest gekregen. Volgens de Geschillencommissie kan de bank uit hoofde van de PSD2-wetgeving het doorgeven van gegevens niet weigeren.

De Commissie in Uitspraak GC 2019-737: "De centrale vraag is of de Bank tegemoet dient te komen aan het verzoek van Consument. Het gaat daarbij om de gegevens van hem en zijn vrouw die de Bank verstrekt aan wat Richtlijn PSD 2 Third Party Payment Providers (TPP) noemt. Deze kunnen door de wederpartij, waaraan Consument betalingen verricht of waarvan hij die ontvangt, worden ingeschakeld.

"De Bank is er vanwege die richtlijn toe verplicht de services van deze TPPs mogelijk te maken en daartoe de nodige gegevens aan deze partijen te verstrekken. Zie daarvoor artikel 66 lid en 4 en artikel 67 lid 1 PSD 2. Naar het oordeel van de Commissie is de verwerkingsgrond van de gegevens zodoende legitiem, omdat er wordt voldaan aan een wettelijke verplichting. Zie artikel 6 lid 1 sub c jo. Lid 3 sub a van de Algemene Verordening Gegevensbescherming. De conclusie is daarom dat de handelwijze van de Bank niet onrechtmatig is."

 

 

Reactie toevoegen

 
Adviseur moet vragen naar studieschuld

Adviseur moet vragen naar studieschuld

(Kifid-uitspraak GC 2025-0300) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies en bemiddeling bij het afsluiten van een hypothecaire geldlening voor de aankoop...

Bank hoeft niet actief te vragen naar mogelijk gestegen woningwaarde

Bank hoeft niet actief te vragen naar mogelijk gestegen woningwaarde

(Kifid-uitspraak GC 2025-0301) De Geschillencommissie is van oordeel dat de bank niet gehouden is om bij de consument actief te informeren naar een mogelijk gestegen...

Kifid geeft tips aan financieel dienstverleners

Kifid geeft tips aan financieel dienstverleners

Naar aanleiding van het Jaarverslag 2024, waarin ook veel praktijkverhalen aan bod komen, heeft Kifid een aantal tips opgesteld voor financieel dienstverleners. registreert...

Kifid: meer klachten, helft opgelost met bemiddeling

Kifid: meer klachten, helft opgelost met bemiddeling

Voor het tweede jaar op rij stijgt het aantal ingediende klachten bij Kifid. In 2024 heeft Kifid in totaal 3.353 klachtzaken inhoudelijk behandeld en afgerond. In...

Adviseur wekte verkeerde verwachtingen

Adviseur wekte verkeerde verwachtingen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0289) De consumenten hebben een woning gekocht zonder voorbehoud van financiering. Zij hebben niet het gewenste bedrag kunnen lenen en hebben...

Wil Jacobs versterkt Geschillencommissie Kifid

Wil Jacobs versterkt Geschillencommissie Kifid

Wil Jacobs start per 15 mei als lid van de Geschillencommissie Kifid. "De actuarieel-inhoudelijke kennis van Wil Jacobs is van toegevoegde waarde voor de behandeling...

Vakantie liep niet echt op de klippen

Vakantie liep niet echt op de klippen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0281) Tijdens een autoreis door Canada hebben de consument en zijn gezin door bosbranden de geplande route door de Rocky Mountains met alle...

Verzekeraar hoeft niet te accepteren bij terugkerende slaapproblemen

Verzekeraar hoeft niet te accepteren bij terugkerende slaapproblemen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0262) De verzekeraar heeft voldoende onderbouwd dat een redelijk handelend verzekeraar bij kennis van de recidiverende slaapproblemen de...

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2025

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2025

(Uit Ken je vak! VVP 1-2025) De uitspraken van Kifid bevatten regelmatig leermomenten voor financieel adviseurs en verzekeraars. In elk nummer vat VVP een aantal...

MPV is geen bestelbus

MPV is geen bestelbus

(kifid-uitspraak GC 2025-0244) De consument heeft een beroep gedaan op zijn reisverzekering voor vergoeding van de schade door diefstal van bagage uit een door hem...