Wet weegt zwaarder dan privacywens klant

Hangslot open via Pixabay

Een klant die niet wil dat zijn bank zijn betaalgegevens met derden deelt, heeft bij Kifid nul op het rekest gekregen. Volgens de Geschillencommissie kan de bank uit hoofde van de PSD2-wetgeving het doorgeven van gegevens niet weigeren.

De Commissie in Uitspraak GC 2019-737: "De centrale vraag is of de Bank tegemoet dient te komen aan het verzoek van Consument. Het gaat daarbij om de gegevens van hem en zijn vrouw die de Bank verstrekt aan wat Richtlijn PSD 2 Third Party Payment Providers (TPP) noemt. Deze kunnen door de wederpartij, waaraan Consument betalingen verricht of waarvan hij die ontvangt, worden ingeschakeld.

"De Bank is er vanwege die richtlijn toe verplicht de services van deze TPPs mogelijk te maken en daartoe de nodige gegevens aan deze partijen te verstrekken. Zie daarvoor artikel 66 lid en 4 en artikel 67 lid 1 PSD 2. Naar het oordeel van de Commissie is de verwerkingsgrond van de gegevens zodoende legitiem, omdat er wordt voldaan aan een wettelijke verplichting. Zie artikel 6 lid 1 sub c jo. Lid 3 sub a van de Algemene Verordening Gegevensbescherming. De conclusie is daarom dat de handelwijze van de Bank niet onrechtmatig is."

 

 

Reactie toevoegen

 
Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

(Kifid-uitspraak GC 2024-0016) De verzekeraar mag in beginsel uitgaan van de juistheid van het oordeel van de door hem ingeschakelde deskundige tenzij blijkt dat...

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-1013) De consumenten vorderen 20.000 euro vanwege de hogere rente en 2.000 euro aan bemiddelingskosten voor een nieuwe adviseur. De Geschillencommissie...