Wijzen op lagere risicoklasse zou bank hebben gesierd

Hypotheek rekenmachine via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2022-0012) De Geschillencommissie is van oordeel dat er geen overeengekomen of wettelijke verplichting bestond op grond waarvan de bank de consument bij of na zijn (grote) aflossing op zijn hypothecaire geldlening automatisch de risicoklasse had moeten aanpassen of de consument (nadrukkelijk) op deze mogelijkheid had moeten wijzen als gevolg van de gewijzigde schuld-marktwaardeverhouding. Het initiatief lag daarvoor bij de consument die van deze mogelijkheid op de hoogte kon zijn op basis van de voorwaarden of de door de bank verstrekte informatie in bijvoorbeeld overzichten of op haar website. De commissie wijst de vordering af.

De commissie: “Het is niet gesteld en het is de commissie niet gebleken dat in de overeenkomst is opgenomen dat de bank de risicoklasse automatisch aanpast als door een aflossing de consument (mogelijk) in een lagere risicoklasse valt. Daarvoor is een verzoek van de consument nodig en daarnaast een recent taxatie- of WOZ-rapport omdat de (actuele) waarde van de woning ook relevant is voor het vaststellen van de schuld-marktwaardeverhouding en de door de bank gehanteerde bijbehorende risicoklasse.

“Hoewel de commissie vanuit het oogpunt van klantvriendelijk begrip heeft voor de stelling van de consument dat het de bank gesierd had als zij, na de relatief grote aflossing op zijn geldlening in 2019 hem er met (meer) nadruk op had gewezen dat hij daardoor mogelijk in een lagere risicoklasse zou komen, is echter niet gebleken dat de bank daartoe verplicht was. Het initiatief lag daarvoor bij de consument die van deze mogelijkheid op de hoogte kon zijn op basis van de voorwaarden bij de overeenkomst, de informatie op de website van de bank en de informatie daarover in diverse andere communicatie-uitingen van de bank zoals bijvoorbeeld op een saldo- of jaaroverzicht. De bank is ook op grond van haar zorgplicht niet gehouden om haar klanten op eigen initiatief te informeren over de mogelijkheden van het wijzigen van de risico-opslag vanwege een gewijzigde verhouding tussen de hypothecaire geldlening en de waarde van de woning. Dit heeft de commissie ook in eerdere uitspraken al geoordeeld.”


Reactie toevoegen

 
Meer over
ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...