Alleen zorgplicht voor opdrachtgever

Kifid 2017 (deel logo)

LEVEN - De eigenaresse van een woning sluit in 2011 op haar zeventigste een hypotheek op haar woning die op dat moment een forse overwaarde heeft. Van de lening wordt een bedrag van 150.000 euro gebruikt voor de aankoop van een direct ingaande lijfrente met een looptijd van tien jaar. In 2017 komt de eigenaresse te overlijden en stopt het recht op de lijfrente-uitkeringen. Er blijkt geen contraverzekering te zijn afgesloten.

Erfgenamen stellen hiervoor de betrokken financieel adviseur aansprakelijk. Kern van hun verwijt is dat de adviseur, door het afzien van het advies om een contraverzekering af te sluiten, onvoldoende rekening heeft gehouden met de belangen van de mogelijke nabestaanden van de eigenaresse van de woning.

Voor de geschillencommissie KiFiD gaat deze door de erfgenamen gewenste uitbreiding van de zorgplicht van de financieel adviseur een stap te ver. De geschillencommissie spreekt uit dat de betrokken adviseur enkel een zorgplicht had jegens de opdrachtgeefster (de eigenaresse van de woning) en niet jegens de klagers (de erfgenamen) nu deze geen partij waren bij het gegeven advies of de gesloten hypotheekconstructie. De commissie wijst hierop de vordering tot schadevergoeding van de erfgenamen af. - Uitspraak 2018 – 548

Reactie toevoegen

 

Reacties

mr. O.H.A. Mo-Ajok - www.juridisch-raadsman.nl 30 april 2020

In de moderne visie op het contractenrecht wordt algemeen erkend dat de redelijkheid en billijkheid een belangrijk beginsel is. Hieruit volgt dat contracterende partijen hun gedrag mede moeten laten bepalen door de gerechtvaardigde belangen van de wederpartij (zoals zoveel mogelijk in stand houden van vermogen). Verder hebben in het hedendaagse verbintenissenrecht de klassieke waarden van autonomie, zelfredzaamheid en eigen verantwoordelijkheid plaats gemaakt voor solidariteit, altruïsme en bescherming van de zwakkere. Een particulier dient in de relatie tot een financieel adviseur als zwakkere partij aangemerkt die bescherming behoeft. Kortom: fraternalisme heeft in het contractenrecht een niet te stuiten opmars ingezet!

Albert van der Poll - Van der Poll Financiële Diensten 29 april 2020

Ik heb alleen maar twee klompen en daarmee voel ik zomaar aan dat deze mevrouw haar inkomen heeft willen aanvullen uit de overwaarde van de woning Wat is haar belang bij de belangen van nabestaanden? En waarom zou een adviseur de belangen van nabestaanden moeten behartigen, ze kunnen wel strijdig zijn met de belangen van mevrouw? Er zijn zo te zien geen van de lijfrente inkomsten afhankelijke nabestaanden, (dan was het een punt geweest) het gaat alleen om de geringere omvang van de erfenis. Het is maar zeer de vraag of het een redelijke veronderstelling is dat deze dame een dure contra verzekering zou hebben willen afsluiten ter vergroting van de nalatenschap. De adviseur kan die mogelijkheid noemen, en dan dus maar weer vastleggen dat de consument heeft besloten dit niet nodig te vinden. Het komt toch vaak neer op vastleggen en documenteren van de meest eenvoudige op klompen aanvoelbare logica.

mr. O.H.A. Mo-Ajok - www.juridisch-raadsman.nl 24 april 2020

Het KiFid heeft in deze uitspraak m.i. de plank misgeslagen. De zorgplicht brengt ook mee dat de opdrachtnemer de opdrachtgever spontaan (‘ongevraagd’) dient te informeren over bepaalde risico’s. Spontaan handelen kan geschieden ten behoeve van het expliciete doel van de opdracht, maar ook ten behoeve van het verzekeren van bredere belangen dan uitsluitend het expliciete doel van de opdracht. De belangen van de opdrachtgever kunnen vereisen dat de opdrachtnemer eigener beweging waarschuwt voor additionele risico’s die zich kunnen voordoen of zijn opdrachtgever spontaan informeert of adviseert over andere mogelijkheden dan die waarnaar was gevraagd. De beroepsbeoefenaar met een opdracht tot belangenbehartiging moet de rechtmatige belangen met betrekking tot de zaak naar behoren behartigen, inclusief de belangen die niet uitdrukkelijk tot onderwerp van de prestatie waren gemaakt.

Editie
Kifid: opnieuw ingediende klacht niet behandelbaar

Kifid: opnieuw ingediende klacht niet behandelbaar

(Kifid-uitspraak GC 2023-0615, bindend) De consument klaagt over de (totstandkoming van de) second opinion van met betrekking tot een rechtsbijstandverzekering van...

Kifid: terechte verwachting van consument is nog geen toezegging van de bank

Kifid: terechte verwachting van consument is nog geen toezegging van de bank

(Kifid-uitspraak GC 2023-0614) Consumenten doen bij ABN Amro een hypotheekaanvraag zonder advies. Ze hebben het idee dat de hypotheekaanvraag wordt toegewezen, maar...

Kifid: klacht over registratie deels niet-behandelbaar deels gegrond

Kifid: klacht over registratie deels niet-behandelbaar deels gegrond

(Kifid-uitspraak GC 2023-0587) De consument heeft een klacht ingediend over de registratie van zijn persoonsgegevens in het EVR door Nationale-Nederlanden Schade....

Kifid: klacht over late afwijzing financieringsaanvraag ongegrond

Kifid: klacht over late afwijzing financieringsaanvraag ongegrond

(Kifid-uitspraak GC 2023-0588) ASR heeft kort voor de overdracht een financieringsaanvraag afgewezen. Consumenten klagen bij Kifid over de communicatie van de verzekeraar...

Kifid: belang minderjarigen rechtvaardigt langere opzeggingstermijn

Kifid: belang minderjarigen rechtvaardigt langere opzeggingstermijn

(Kifid-uitspraak GC 2023-0389) Bij broker DEGIRO konden minderjarigen (via hun ouders) beleggingsdiensten afnemen. De broker fuseert met een Duitse bank. Enige tijd...

Kifid: redelijk vermoeden van fraude telt niet

Kifid: redelijk vermoeden van fraude telt niet

(Kifid-uitspraak GC 2023-0379, bindend) De Geschillencommissie Kifid is van oordeel dat verzekeraar Rhion de persoonsgegevens van de consument ten onrechte heeft...

Kifid wijst klacht over boeterente af

Kifid wijst klacht over boeterente af

(Kifid-uitspraak GC 2023-0134, bindend) De consumenten hebben Florius verzocht om de lopende rentevastperiode open te breken, waarna zij een aanbod is gedaan. De...

Kifid: verzekeraar hoeft klant niet te attenderen op voordeliger product

Kifid: verzekeraar hoeft klant niet te attenderen op voordeliger product

(Kifid-uitspraak GC 2023-0133) Een consument klaagt omdat hij voor zijn aov meer betaalt dan zijn broers in vergelijkbare omstandigheden. Ook heeft de verzekeraar...

ABN Amro verwijst niet naar Kifid, maar schendt zorgplicht niet

ABN Amro verwijst niet naar Kifid, maar schendt zorgplicht niet

(Kifid-uitspraak GC 2022-1007) ABN Amro heeft verzuimd een ontevreden klant te verwijzen naar Kifid (of de burgerlijke rechter), maar is daarmee niet tekortgeschoten...

Kifid: ga voor klachten over certificaten Triodos naar civiele rechter

Kifid: ga voor klachten over certificaten Triodos naar civiele rechter

(Uitspraak Geschillencommissie Kifid 2022-0892) Kifid heeft meerdere klachten ontvangen over het besluit van Triodos om de handel in certificaten Triodos langdurig...