Geen recht op onbestaande verzekering
LEREN VAN KIFID LEVEN
Consument sluit in 1993 het kader van een gouden handdruk een stamrechtverzekering. In 2009 wordt door een vergissing van de verzekeraar de stamrechtverzekering omgezet in een pensioenverzekering. Over de periode 2011 tot 2016 stuurt verzekeraar waarde-overzichten over zowel de pensioenpolis (die dus nooit heeft bestaan) en de stamrechtverzekering. Nadat in 2017 de stamrechtverzekering tot uitkering is gekomen eist de consument ook de uitkering van de pensioenverzekering op. Verzekeraar weigert dit.
De Geschillencommissie is het met dit besluit van de verzekeraar eens: consument mocht er in de gegeven omstandigheden niet op vertrouwen dat hij naast de uitkering onder de Stamrechtverzekering een uitkering onder de Pensioenverzekering zou ontvangen. Consument had met verzekeraar één overeenkomst gesloten voor de belegging van de gouden handdruk en niet twee. Consument had ook geen andere aanleiding om aan te nemen dat hij meer dan één product, de Stamrechtverzekering en de Pensioenverzekering, van verzekeraar had afgenomen. In het verlengde daarvan mocht consument er ook niet van uitgaan dat hij naast de uitkering onder de Stamrechtverzekering ook een uitkering onder de Pensioenverzekering zou ontvangen.
Uitspraak 2018-584
Reactie toevoegen
Editie
Kifid: opnieuw ingediende klacht niet behandelbaar
(Kifid-uitspraak GC 2023-0615, bindend) De consument klaagt over de (totstandkoming van de) second opinion van met betrekking tot een rechtsbijstandverzekering van...
Kifid: terechte verwachting van consument is nog geen toezegging van de bank
(Kifid-uitspraak GC 2023-0614) Consumenten doen bij ABN Amro een hypotheekaanvraag zonder advies. Ze hebben het idee dat de hypotheekaanvraag wordt toegewezen, maar...
Kifid: klacht over registratie deels niet-behandelbaar deels gegrond
(Kifid-uitspraak GC 2023-0587) De consument heeft een klacht ingediend over de registratie van zijn persoonsgegevens in het EVR door Nationale-Nederlanden Schade....
Kifid: klacht over late afwijzing financieringsaanvraag ongegrond
(Kifid-uitspraak GC 2023-0588) ASR heeft kort voor de overdracht een financieringsaanvraag afgewezen. Consumenten klagen bij Kifid over de communicatie van de verzekeraar...
Kifid: belang minderjarigen rechtvaardigt langere opzeggingstermijn
(Kifid-uitspraak GC 2023-0389) Bij broker DEGIRO konden minderjarigen (via hun ouders) beleggingsdiensten afnemen. De broker fuseert met een Duitse bank. Enige tijd...
Kifid: redelijk vermoeden van fraude telt niet
(Kifid-uitspraak GC 2023-0379, bindend) De Geschillencommissie Kifid is van oordeel dat verzekeraar Rhion de persoonsgegevens van de consument ten onrechte heeft...
Kifid wijst klacht over boeterente af
(Kifid-uitspraak GC 2023-0134, bindend) De consumenten hebben Florius verzocht om de lopende rentevastperiode open te breken, waarna zij een aanbod is gedaan. De...
Kifid: verzekeraar hoeft klant niet te attenderen op voordeliger product
(Kifid-uitspraak GC 2023-0133) Een consument klaagt omdat hij voor zijn aov meer betaalt dan zijn broers in vergelijkbare omstandigheden. Ook heeft de verzekeraar...
ABN Amro verwijst niet naar Kifid, maar schendt zorgplicht niet
(Kifid-uitspraak GC 2022-1007) ABN Amro heeft verzuimd een ontevreden klant te verwijzen naar Kifid (of de burgerlijke rechter), maar is daarmee niet tekortgeschoten...
Kifid: ga voor klachten over certificaten Triodos naar civiele rechter
(Uitspraak Geschillencommissie Kifid 2022-0892) Kifid heeft meerdere klachten ontvangen over het besluit van Triodos om de handel in certificaten Triodos langdurig...