Privacyklacht van natuurlijke persoon

Kifid kantoor

PRIVACY – In deze uitspraak oordeelt de Geschillencommissie dat zij de eis tot herstel van schadevrije jaren niet kan behandelen, omdat de klager geen consument maar een handelaar lijkt te zijn. En klachten van ondernemers behandelt Kifid niet, met uitzondering van – sinds medio 2018 – klachten van kleinzakelijke ondernemers over zakelijke kredieten. Toch pakt Kifid wel een ander deel van de klacht op, namelijk over de registratie van de klager in de verschillende registers voor fraudebestrijding. Dit omdat het hier een privacyklacht betreft van een natuurlijke persoon. En artikel 60 van het Kifid-reglement beschouwt onder andere ‘een natuurlijke persoon met een privacyklacht’ als consument. Dus een natuurlijke persoon, ook al bedrijft deze handelsactiviteiten, kan zich met een klacht inzake privacy tot Kifid wenden. In dit geval bood de gang naar Kifid overigens geen soelaas; álle registraties blijven gehandhaafd.

Het ging om iemand die volhield 6.500 euro voor een auto te hebben betaald, terwijl dat in werkelijkheid 3.200 euro was. Het kwam hem te staan op registratie door NN in alle registers: Gebeurtenissenadministratie, het daaraan gekoppelde Intern Verwijzingsregister, het Incidentenregister en het Extern Verwijzingsregister. Bepaald niet mals. Zeker niet wanneer wordt bedacht dat Allianz – volgens een op hetzelfde moment gepubliceerde uitspraak (2019-385) – zich beperkte tot registratie in de Gebeurtenissenadministratie en het Intern Verwijzingsregister bij een vermeende frauduleuze autodiefstalclaim van 56 mille. Daar lijkt de logica een beetje zoek.

Trouwens: Allianz zat er volgens de Commissie naast en moet de registraties verwijderen en alsnog uitkeren. De consument vorderde dus 56 mille, de Commissie wijst “minimaal 44.500 euro” toe. Op basis van de overgelegde stukken kan de Commissie “een exact schadebedrag niet vaststellen wegens het ontbreken van de geldende voorwaarden. Gelet op het debat van partijen oordeelt de Commissie dat dit bedrag minimaal 44.500 euro bedraagt”. Een wel heel open einde. – Uitspraken 2019-385 en 386.

Reactie toevoegen

 
Editie
Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

(Kifid-uitspraak GC 2024-0321) Rabobank heeft aangevoerd dat van haar niet verwacht kan worden dat zij alle toekomstige, soms zelfs onaannemelijke, scenario’s...

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

“In de klachten", aldus Kifid-directeur Eveline Ruinaard in het jaarverslag 2023, "gaat het vaak niet over de werking van producten maar veel meer over de...

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0302) De consument en haar (inmiddels overleden) echtgenoot hebben in het verleden via de adviseur een hypothecaire geldlening afgesloten....

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

(Uit Ken je vak! VVP 2-2024) Struikelen over eigen voeten niet onrechtmatig AVP – De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig...

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

Kifid veegt vloer aan met klacht

Kifid veegt vloer aan met klacht

(Kifid-uitspraak GC 2024-0299) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een veegmachine. Volgens de consument is de bestuurder van de veegmachine,...

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0291) Door een lekkage van het inpandige balkon is er cementsluier ontstaan op enkele ruiten van de woning van de consumenten. Hierdoor...

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

(Kifid-uitspraak GC 2024-0268) De Geschillencommissie acht het voldoende aannemelijk dat de consument door de fout van de adviseur een gunstiger rente is misgelopen. Volgens...

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0816B) De consumenten hebben schadevergoeding gevorderd omdat de aanvraag van hun hypothecaire geldlening is afgewezen. Zij wilden juist...

Voor eigen rekening...

Voor eigen rekening...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0235) De consument heeft zich voor advies in verband met de mogelijke aankoop van een beleggingspand tot de adviseur gewend. Hierbij is...