Schade of gebrekkige dienstverlening en dus korting op de nota?

Kifid 2017 (deel logo)

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN HYPOTHEKEN 

Omdat de omgevingsvergunning voor de nieuwbouwwoning nog niet rond is, moet de consument aan de geldverstrekker verlenging vragen van de geldigheidsduur van een eerder door de geldverstrekker uitgebrachte offerte. Bij het uiteindelijk passeren van de hypotheekakte wordt het de consument duidelijk dat de geldverstrekker voor deze verlenging kosten in rekening brengt. Hij verwijt de adviseur dat deze hem hierover onvoldoende heeft geïnformeerd.

De Geschillencommissie stelt in deze zaak vast dat de adviseur de consument onvoldoende heeft geïnformeerd over de kosten die verbonden waren aan het verlengen van de offerte. De Geschillencommissie onderzoekt vervolgens of deze omissie aan de zijde van de adviseur bij de consument concreet tot schade heeft geleid.

De commissie stelt vast dat, indien de consument wél goed door de adviseur was geïnformeerd over de kosten van de verlenging van de offerte, het niet aannemelijk was dat de consument dan tot een ander besluit zou zijn gekomen. Indien de informatie correct was verstrekt had de consument dezelfde beslissing genomen en zou zij met dezelfde kosten geconfronteerd zijn geweest.

De Geschillencommissie spreekt hierop uit dat de kosten verbonden aan de verlenging niet als schade zijn te beschouwen die voor vergoeding door de adviseur in aanmerking komen.

Wél is de commissie van oordeel dat, omdat de adviseur niet aan zijn zorgplicht heeft voldaan, een korting van een derde van zijn advieskosten op zijn plaats is.

Reactie toevoegen

 
Editie
Geen recht op duurzaamheidskorting

Geen recht op duurzaamheidskorting

(Kifid-uitspraak GC 2023-0894) De consument en zijn (inmiddels ex-)partner hebben in 2020 bij Florius een hypothecaire geldlening afgesloten met een rentevastperiode...

Verzaken zorgplicht inzake ORV kost adviseur 156.000 euro

Verzaken zorgplicht inzake ORV kost adviseur 156.000 euro

(Kifid-uitspraak GC 2023-0898) Heeft de adviseur uitvoering gegeven aan zijn waarschuwingsplicht? Uit de beschikbare documentatie blijkt niet dat de adviseur de...

DAS niet gehouden tot vergoeding meerkosten Kifid-procedures

DAS niet gehouden tot vergoeding meerkosten Kifid-procedures

(Rechtspraak) DAS hoeft de advocaatkosten van een klager bij Kifid niet verder te vergoeden dan volgens het Kifid-reglement. Dat oordeelt de kantonrechter. Volgens...

Kifid: maandlastenbeschermer is geen complex product

Kifid: maandlastenbeschermer is geen complex product

(Kifid-uitspraak GC 2023-0886) De consument vindt dat de assurantietussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden, omdat hij in 2007 heeft geadviseerd een maandbedrag...

Consument klaagt te laat over fout adviseur

Consument klaagt te laat over fout adviseur

(Kifid-uitspraak GC 2023-0887) De consument heeft niet tijdig, nadat zij dit had moeten ontdekken, geklaagd over de door haar gestelde gebrekkige prestatie van de...

Eigenaar gezonken woonark gaat nat bij Kifid

Eigenaar gezonken woonark gaat nat bij Kifid

(Kifid-uitspraak GC 2023-0877) De consument heeft een beroep op de verzekering gedaan nadat zijn woonark is gezonken. De verzekeraar heeft dekking afgewezen, onder...

Gespreksnotitie helpt adviseur uit de brand

Gespreksnotitie helpt adviseur uit de brand

(Kifid-uitspraak GC 2023-0871) De consument verzocht haar assurantietussenpersoon op 1 september 2021 om een wijziging van de dekking van haar WA/Casco autoverzekering....

Onaanvaardbaar groot risico niet zomaar opzeggingsgrond

Onaanvaardbaar groot risico niet zomaar opzeggingsgrond

(Kifid-uitspraak GC 2023-0869) De consument heeft een woonhuisverzekering afgesloten. De gevolmachtigde heeft de verzekering na een schademelding tussentijds opgezegd....

Kifid: beide verkeersdeelnemers niet aansprakelijk voor ongeval

Kifid: beide verkeersdeelnemers niet aansprakelijk voor ongeval

(Kifid-mondelinge uitspraak GC 2023-0862, bindend) Bij een botsing tussen de consument en een tegenpartij is er discussie ontstaan of de weg waaruit de consument...

Kifid: lange doorlooptijd valt Rabobank niet te verwijten

Kifid: lange doorlooptijd valt Rabobank niet te verwijten

(Kifid-uitspraak GC 2023-0864, bindend) Consumenten verwijten de Rabobank een lange doorlooptijd waardoor een lager renteaanbod was verlopen. De Geschillencommissie...