Beroep van Interbank tegen uitspraken over variabele rente niet behandelbaar

Euro's 50 via Pixabay

Het beroep van Interbank tegen twee uitspraken over variabele rente op doorlopend krediet is niet behandelbaar, zo blijkt uit de dinsdag gepubliceerde uitspraken van de Commissie van Beroep van Kifid. De bank heeft voor geen van beide uitspraken van de Geschillencommissie, GC 2021-0447 en GC 2021-0448, aannemelijk gemaakt ze een principieel karakter hebben met vergaande financiële gevolgen voor Interbank of de bedrijfstak. De beide uitspraken van de Geschillencommissie blijven in stand.

In een reactie schrijft Stichting Geldbelangen: "De uitspraak van de Commissie van Beroep van het Kifid maakt duidelijk dat een aantal consumenten te weinig compensatie heeft gekregen bij hun claim over teveel betaalde rente op hun lening, waarbij die rente variabel was. Bij klachten over Interbank (onderdeel van Credit Agricole Consumer Finance CACF) vindt Kifid dat er vanaf het begin van een contract herrekend moet worden. En dus niet vanaf 2008, zoals CACF deed. CACF vond ook dat - als en zo lang de rente op de lening onder de referentierente heeft gelegen - die periode niet meegerekend moest worden bij vaststellen van de compensatie. Ook daar is Kifid het niet mee eens. Bij een aantal dossiers, waarin Geldbelangen consumenten bij staat, leidt dit tot gemiddeld 5.000 euro extra compensatie per consument.

“De klanten van de bank die het betreft kunnen alsnog meer claimen. Binnen de ‘reguliere compensatieregeling’ van CACF, van waaruit consumenten al een vergoeding hebben gekregen, is niet voor finale kwijting getekend. Het gaat bij de CACF-banken voornamelijk om: Interbank, Intermediaire Voorschotbank, Ribank en De Nederlandsche Voorschotbank.”

ABN Amro-compensatieregeling voldoet niet aan Kifid-lijn

Onlangs maakte ABN Amro bekend hoe zij gedupeerde klanten wil gaan compenseren. Daarbij gesteund door de Consumentenbond. Geldbelangen: “Alleen al uit het feit dat ABN Amro rekent vanaf 2008 blijkt dat de compensatieregeling niet strookt met de uitspraken van Kifid. Dit zal ook minister Hoekstra niet appreciëren. Op vragen van Kamerlid Alkaya (SP) heeft de minister gesteld dat hij verwacht dat de banken aansluiten bij de lijn van Kifid.”

Verder rekent ABN Amro binnen de compensatieregeling niet met rente-op-rente, wat volgens Geldbelangen wel zal moeten. Hierover zal op maandag 1 november in een klacht van een consument over ABN Amro een hoorzitting bij Kifid gehouden worden. Geldbelangen: “Afhankelijk van de uitslag daarvan zal ABN Amro zijn regeling nog een keer aan moeten passen.”

Geldbelangen heeft ABN Amro en de Consumentenbond gevraagd de uitrol van de compensatieregeling, die eind oktober zou beginnen, op te schorten in afwachting van de Kifid- uitspraak. “Deze partijen weigeren dat tot nu toe”, aldus de stichting.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...