Beroep van Interbank tegen uitspraken over variabele rente niet behandelbaar

Euro's 50 via Pixabay

Het beroep van Interbank tegen twee uitspraken over variabele rente op doorlopend krediet is niet behandelbaar, zo blijkt uit de dinsdag gepubliceerde uitspraken van de Commissie van Beroep van Kifid. De bank heeft voor geen van beide uitspraken van de Geschillencommissie, GC 2021-0447 en GC 2021-0448, aannemelijk gemaakt ze een principieel karakter hebben met vergaande financiële gevolgen voor Interbank of de bedrijfstak. De beide uitspraken van de Geschillencommissie blijven in stand.

In een reactie schrijft Stichting Geldbelangen: "De uitspraak van de Commissie van Beroep van het Kifid maakt duidelijk dat een aantal consumenten te weinig compensatie heeft gekregen bij hun claim over teveel betaalde rente op hun lening, waarbij die rente variabel was. Bij klachten over Interbank (onderdeel van Credit Agricole Consumer Finance CACF) vindt Kifid dat er vanaf het begin van een contract herrekend moet worden. En dus niet vanaf 2008, zoals CACF deed. CACF vond ook dat - als en zo lang de rente op de lening onder de referentierente heeft gelegen - die periode niet meegerekend moest worden bij vaststellen van de compensatie. Ook daar is Kifid het niet mee eens. Bij een aantal dossiers, waarin Geldbelangen consumenten bij staat, leidt dit tot gemiddeld 5.000 euro extra compensatie per consument.

“De klanten van de bank die het betreft kunnen alsnog meer claimen. Binnen de ‘reguliere compensatieregeling’ van CACF, van waaruit consumenten al een vergoeding hebben gekregen, is niet voor finale kwijting getekend. Het gaat bij de CACF-banken voornamelijk om: Interbank, Intermediaire Voorschotbank, Ribank en De Nederlandsche Voorschotbank.”

ABN Amro-compensatieregeling voldoet niet aan Kifid-lijn

Onlangs maakte ABN Amro bekend hoe zij gedupeerde klanten wil gaan compenseren. Daarbij gesteund door de Consumentenbond. Geldbelangen: “Alleen al uit het feit dat ABN Amro rekent vanaf 2008 blijkt dat de compensatieregeling niet strookt met de uitspraken van Kifid. Dit zal ook minister Hoekstra niet appreciëren. Op vragen van Kamerlid Alkaya (SP) heeft de minister gesteld dat hij verwacht dat de banken aansluiten bij de lijn van Kifid.”

Verder rekent ABN Amro binnen de compensatieregeling niet met rente-op-rente, wat volgens Geldbelangen wel zal moeten. Hierover zal op maandag 1 november in een klacht van een consument over ABN Amro een hoorzitting bij Kifid gehouden worden. Geldbelangen: “Afhankelijk van de uitslag daarvan zal ABN Amro zijn regeling nog een keer aan moeten passen.”

Geldbelangen heeft ABN Amro en de Consumentenbond gevraagd de uitrol van de compensatieregeling, die eind oktober zou beginnen, op te schorten in afwachting van de Kifid- uitspraak. “Deze partijen weigeren dat tot nu toe”, aldus de stichting.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Voor eigen rekening...

Voor eigen rekening...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0235) De consument heeft zich voor advies in verband met de mogelijke aankoop van een beleggingspand tot de adviseur gewend. Hierbij is...

Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0237) De Geschillencommissie is van oordeel dat het beleid van de kredietverstrekker om - bij omzetting naar eeuwigdurend recht van erfpacht...

Adviseur heeft geen resultaatsverplichting

Adviseur heeft geen resultaatsverplichting

(Kifid-uitspraak GC 2024-0240) De financieringsaanvraag van de consumenten is door de geldverstrekker afgewezen omdat het onderpand niet paste binnen de acceptatievoorwaarden....

Verzekeraar eiste terecht alle originele selutels

Verzekeraar eiste terecht alle originele selutels

(Kifid-uitspraak GC 2024-0242) De verzekeraar heeft dekking afgewezen voor de diefstal van de camperbus van de consument, omdat hij niet alle originele sleutels...

Adviseur wees onvoldoende op risico's overbruggingskrediet

Adviseur wees onvoldoende op risico's overbruggingskrediet

(Kifid-tussenuitspraak GC 2024-231A) De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur de consumenten in de gegeven omstandigheden onvoldoende heeft gewezen...

Geen recht op contra-expertise schade tegenpartij

Geen recht op contra-expertise schade tegenpartij

(Kifid-uitspraak GC 2024-0206) De consument wil dat de verzekeraar een contra-expert inschakelt om de schade van de tegenpartij te beoordelen. De verzekeraar heeft...

Geschillencommissie spoelt argumenten verzekeraar door

Geschillencommissie spoelt argumenten verzekeraar door

(Kifid-uitspraak GC 2024-0205) Consument 1 heeft een tuinslang aangesloten op de mengkraan in de keuken. Met de tuinslang heeft hij het balkon schoongemaakt. Vervolgens...

In hoeverre is bewijs vereist van strafbaar gedrag?

In hoeverre is bewijs vereist van strafbaar gedrag?

Rabobank mag toch beroep instellen tegen uitspraak 2023-0920 van de Geschillencommissie Kifid. De voorzitter van de Commissie van Beroep: "De uitspraak van de Geschillencommissie...

Laatste woord over ‘duurzame drager’ in Mijn-omgeving nog niet gezegd

Laatste woord over ‘duurzame drager’ in Mijn-omgeving nog niet gezegd

Vanwege het principiële karakter mag Achmea toch beroep aantekenen tegen Kifid-uitspraak GC 2023-0988, waarin de Geschillencommissie oordeelt dat het verstrekken...

Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0157) De Geschillencommissie is van oordeel dat de consument namens de VvE onvoldoende kennis heeft kunnen nemen van de verzekeringsvoorwaarden....