Beroep van Interbank tegen uitspraken over variabele rente niet behandelbaar

Euro's 50 via Pixabay

Het beroep van Interbank tegen twee uitspraken over variabele rente op doorlopend krediet is niet behandelbaar, zo blijkt uit de dinsdag gepubliceerde uitspraken van de Commissie van Beroep van Kifid. De bank heeft voor geen van beide uitspraken van de Geschillencommissie, GC 2021-0447 en GC 2021-0448, aannemelijk gemaakt ze een principieel karakter hebben met vergaande financiële gevolgen voor Interbank of de bedrijfstak. De beide uitspraken van de Geschillencommissie blijven in stand.

In een reactie schrijft Stichting Geldbelangen: "De uitspraak van de Commissie van Beroep van het Kifid maakt duidelijk dat een aantal consumenten te weinig compensatie heeft gekregen bij hun claim over teveel betaalde rente op hun lening, waarbij die rente variabel was. Bij klachten over Interbank (onderdeel van Credit Agricole Consumer Finance CACF) vindt Kifid dat er vanaf het begin van een contract herrekend moet worden. En dus niet vanaf 2008, zoals CACF deed. CACF vond ook dat - als en zo lang de rente op de lening onder de referentierente heeft gelegen - die periode niet meegerekend moest worden bij vaststellen van de compensatie. Ook daar is Kifid het niet mee eens. Bij een aantal dossiers, waarin Geldbelangen consumenten bij staat, leidt dit tot gemiddeld 5.000 euro extra compensatie per consument.

“De klanten van de bank die het betreft kunnen alsnog meer claimen. Binnen de ‘reguliere compensatieregeling’ van CACF, van waaruit consumenten al een vergoeding hebben gekregen, is niet voor finale kwijting getekend. Het gaat bij de CACF-banken voornamelijk om: Interbank, Intermediaire Voorschotbank, Ribank en De Nederlandsche Voorschotbank.”

ABN Amro-compensatieregeling voldoet niet aan Kifid-lijn

Onlangs maakte ABN Amro bekend hoe zij gedupeerde klanten wil gaan compenseren. Daarbij gesteund door de Consumentenbond. Geldbelangen: “Alleen al uit het feit dat ABN Amro rekent vanaf 2008 blijkt dat de compensatieregeling niet strookt met de uitspraken van Kifid. Dit zal ook minister Hoekstra niet appreciëren. Op vragen van Kamerlid Alkaya (SP) heeft de minister gesteld dat hij verwacht dat de banken aansluiten bij de lijn van Kifid.”

Verder rekent ABN Amro binnen de compensatieregeling niet met rente-op-rente, wat volgens Geldbelangen wel zal moeten. Hierover zal op maandag 1 november in een klacht van een consument over ABN Amro een hoorzitting bij Kifid gehouden worden. Geldbelangen: “Afhankelijk van de uitslag daarvan zal ABN Amro zijn regeling nog een keer aan moeten passen.”

Geldbelangen heeft ABN Amro en de Consumentenbond gevraagd de uitrol van de compensatieregeling, die eind oktober zou beginnen, op te schorten in afwachting van de Kifid- uitspraak. “Deze partijen weigeren dat tot nu toe”, aldus de stichting.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

(Kifid-uitspraak GC 2024-0016) De verzekeraar mag in beginsel uitgaan van de juistheid van het oordeel van de door hem ingeschakelde deskundige tenzij blijkt dat...

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-1013) De consumenten vorderen 20.000 euro vanwege de hogere rente en 2.000 euro aan bemiddelingskosten voor een nieuwe adviseur. De Geschillencommissie...