Caravan achtervolgt adviseur...

Auto en caravan via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2021-0111) De consument heeft via de tussenpersoon nieuwe verzekeringen waaronder een caravanverzekering afgesloten. De consument stelt de tussenpersoon aansprakelijk voor de schade aan zijn caravan. Deze schade was onder de oude caravanverzekering wel verzekerd, maar onder de nieuwe niet. Volgens de consument heeft hij de tussenpersoon gevraagd om een advies uit te brengen over verzekeringen met gelijke dekking als de oude verzekeringen. De tussenpersoon betwist dat de consument hierom heeft gevraagd, maar kan geen (gespreks)notities overleggen. Wel heeft de tussenpersoon documenten aan de consument verstrekt waaronder de offerte en het polisblad met daarop de beperkte dekking van de caravanverzekering. De Geschillencommissie oordeelt dat de tussenpersoon de stellingen van de consument onvoldoende gemotiveerd heeft betwist. De tussenpersoon (Varwijk & Sibma) is tekortgeschoten in zijn zorgplicht. De commissie past een eigen schuld-correctie van 50 procent toe. Vordering gedeeltelijk toegewezen.

De commissie: “De consument heeft verschillende documenten waaronder de offerte en de polis die aan hem zijn toegestuurd met daarin de beperkte dekking van de nieuwe caravanverzekering, niet op juistheid gecontroleerd. Dit had wel op de weg van de consument gelegen. De verhouding waarin de feiten en omstandigheden aan beide zijden tot de schade hebben bijgedragen, stelt de commissie op 50 procent. Dit brengt mee dat de tussenpersoon 50 procent van de door de consument gestelde schade moet betalen nu deze schade niet door de tussenpersoon is betwist. De commissie neemt daarbij in overweging dat de consument de tussenpersoon vanwege zijn expertise heeft ingeschakeld en de consument op die expertise mocht vertrouwen. Bovendien heeft de tussenpersoon op het gebied van de inventarisatie en de verslaglegging steken laten vallen. Dat de consument verschillende documenten niet op juistheid heeft gecontroleerd kan onder deze omstandigheden niet tot een hogere eigenschuld-correctie dan 50 procent leiden.”

Reactie toevoegen

 
Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

(Uit Ken je vak! in VVP 1-2024) ‘mijnomgeving’ geen duurzame informatiedrager INFORMATIEVERSTREKKING – Kifid oordeelt geregeld dat informatie...

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0118) De consumenten hebben de adviseur ingeschakeld voor advies en bemiddeling inzake het oversluiten van hun bestaande hypothecaire geldlening....

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Zorgplichtclaims bij hypotheken keren

Zorgplichtclaims bij hypotheken keren

(Richard Meinders, SVC Groep, in VVP 6-2023) Ik verwacht de komende jaren meer claims en rechtszaken waarbij de adviseur verantwoordelijk wordt gehouden voor het...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...