Caravan achtervolgt adviseur...

Auto en caravan via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2021-0111) De consument heeft via de tussenpersoon nieuwe verzekeringen waaronder een caravanverzekering afgesloten. De consument stelt de tussenpersoon aansprakelijk voor de schade aan zijn caravan. Deze schade was onder de oude caravanverzekering wel verzekerd, maar onder de nieuwe niet. Volgens de consument heeft hij de tussenpersoon gevraagd om een advies uit te brengen over verzekeringen met gelijke dekking als de oude verzekeringen. De tussenpersoon betwist dat de consument hierom heeft gevraagd, maar kan geen (gespreks)notities overleggen. Wel heeft de tussenpersoon documenten aan de consument verstrekt waaronder de offerte en het polisblad met daarop de beperkte dekking van de caravanverzekering. De Geschillencommissie oordeelt dat de tussenpersoon de stellingen van de consument onvoldoende gemotiveerd heeft betwist. De tussenpersoon (Varwijk & Sibma) is tekortgeschoten in zijn zorgplicht. De commissie past een eigen schuld-correctie van 50 procent toe. Vordering gedeeltelijk toegewezen.

De commissie: “De consument heeft verschillende documenten waaronder de offerte en de polis die aan hem zijn toegestuurd met daarin de beperkte dekking van de nieuwe caravanverzekering, niet op juistheid gecontroleerd. Dit had wel op de weg van de consument gelegen. De verhouding waarin de feiten en omstandigheden aan beide zijden tot de schade hebben bijgedragen, stelt de commissie op 50 procent. Dit brengt mee dat de tussenpersoon 50 procent van de door de consument gestelde schade moet betalen nu deze schade niet door de tussenpersoon is betwist. De commissie neemt daarbij in overweging dat de consument de tussenpersoon vanwege zijn expertise heeft ingeschakeld en de consument op die expertise mocht vertrouwen. Bovendien heeft de tussenpersoon op het gebied van de inventarisatie en de verslaglegging steken laten vallen. Dat de consument verschillende documenten niet op juistheid heeft gecontroleerd kan onder deze omstandigheden niet tot een hogere eigenschuld-correctie dan 50 procent leiden.”

Reactie toevoegen

 
ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...