Consument had slotenmaker moeten bellen na diefstal sleutels

Sleutels sleutelbos via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2022-0495) Er zijn spullen gestolen uit de woning van de consument. De verzekeraar mocht uitkering van de schade weigeren, omdat er sprake is van merkelijke schuld aan de zijde van de consument door na de diefstal van de huissleutels en ziekenhuisstickers met daarop adresgegevens na te laten de sloten van haar woning te vervangen. Bovendien dacht de consument dat de diefstal van de tas met huissleutels door een bekende was gepleegd. Dit maakt het vervangen van de sloten van de woning nog urgenter. De vordering wordt afgewezen.

De Geschillencommissie: “De consument had een slotenmaker moeten bellen om dezelfde dag nog toegang tot haar woning te krijgen en het huis veilig af te kunnen sluiten. Slotenmakers zijn hiervoor 24 uur per dag beschikbaar. Door deze of andere beveiligingsmaatregelen na te laten en de nacht na de diefstal van de huissleutels met het gezin bij haar moeder te logeren, heeft de consument merkelijke schuld aan het ontstaan van de schade door de diefstal van de goederen uit haar woning.

“Bovendien heeft de consument ter zitting verklaard dat zij dacht dat de diefstal van de tas uit het kluisje in de sportschool door een bekende was gepleegd. Dit maakt het vervangen van de sloten van de woning nog urgenter, omdat de kans dat een bekende ook het adres van de consument kent reëel is.”

De consument vorderde uitkering van de schade als gevolg van de diefstal uit haar woning ter hoogte van 6.706 euro.

 

Reactie toevoegen

 
Geen reden voor uitsluiting

Geen reden voor uitsluiting

(Kifid-uitspraak GC 2023-0011A) De verzekeraar mocht het geschil met de werkgever over de beëindiging van de arbeidsovereenkomst niet van dekking uitsluiten...

Jaarbijdrage Kifid op niveau vorig jaar

Jaarbijdrage Kifid op niveau vorig jaar

De jaarbijdrage 2023 voor de financieel adviseurs is iets hoger dan die van vorig jaar, omdat het aandeel klachten tegen deze dienstverleners is toegenomen. Echter...

Gevloerd…

Gevloerd…

(Kifid-uitspraak GC 2023-0010) De consument heeft een beroep op zijn woonverzekering gedaan in verband met waterschade aan zijn laminaatvloer. NN heeft de claim...

Schending zorgplicht kost adviseur 1.511 euro

Schending zorgplicht kost adviseur 1.511 euro

(Kifid-uitspraak GC 2023-0004) De consument heeft haar hypothecaire geldlening op advies van de adviseur overgesloten. De consument heeft geklaagd over de bejegening...

Grotere eigen onderzoeksplicht bij execution only

Grotere eigen onderzoeksplicht bij execution only

(Kifid-uitspraak GC 2023-0005) Hoezeer de Geschillencommissie ook begrip heeft voor de verdrietige situatie waarin de consument en haar echtgenoot zich bevinden,...

Kostenverhoging afschriften van 2,50 naar vier euro redelijk en billijk

Kostenverhoging afschriften van 2,50 naar vier euro redelijk en billijk

(Kifid-uitspraak GC 2023-0002) De consument ontvangt wekelijks papieren afschriften van de bank en moet daar sinds kort vier euro per maand voor betalen. Voor de...

Waterschade niet gedekt

Waterschade niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2022-1109) In de woning van de consument is waterschade ontstaan. Na onderzoek is uiteindelijk gebleken dat de schade is veroorzaakt doordat...

Van dwang geen sprake

Van dwang geen sprake

(Kifid-uitspraak GC 2022-1112) Door omstandigheden moest de consument langer in Spanje blijven dan de periode waarvoor de verzekering dekking bood. Dit heeft er...

Eigen schuld, dikke bult

Eigen schuld, dikke bult

(Kifid-uitspraak GC 2022-1117) De consumenten stellen dat hun hypotheekaanvraag door toedoen van de adviseur te laat is ingediend. Zij vorderen dat de adviseur hen...

Schade niet aannemelijk gemaakt

Schade niet aannemelijk gemaakt

(Kifid-uitspraak GC 2022-1107) In 2021 is de recreatiewoning van de consument verzakt. De schade is door de door de gevolmachtigde ingeschakelde expert vastgesteld...