Geldbelangen: "Kifid moet op de schop"

Rob Goedhart twitter

Kifid moet volledige op de schop. Dat stelt Stichting Geldbelangen in een maandag gepubliceerd manifest. In dit manifest geeft Geldbelangen met zeventien punten aan hoe het Kifid omgevormd kan worden. Geldbelangen wil het manifest aanbieden aan de ministers Hoekstra en Dekker en het parlement.

Volgens Geldbelangen is Kifid "verworden tot een op juristerij gebaseerde kleine rechtbank". Volgens Geldbelangen moet de focus echter eigenlijk alleen op mediation komen te liggen. Voorzitter Rob Goedhart van de stichting: "Wanneer partijen er echt niet uit komen, dan pas een uitspraak. Maar dit alles met oog voor de zwakste van de partijen, de consument.

"Financieel dienstverleners zoals banken en verzekeraars hebben een grote power en lobbykracht, bijvoorbeeld richting politiek. De consument heeft dat niet en daarom moeten instanties als Kifid en AFM veel meer vanuit de consument optreden. Natuurlijk moet Kifid fair blijven ten opzichte van de financieel dienstverleners. Maar niet – zoals het nu lijkt – zich te veel aan hen gelegen laten liggen.”

Geldbelangen meent ook dat Kifid meer mensen en middelen moet krijgen.

De zeventien punten uit het manifest:

Dienstbaarheid: bij Kifid staat dienstbaarheid ten aanzien van consumenten voorop. Kifid is immers opgericht in het kader van consumentenbescherming.

Mediation: Kifid heeft mediation als hoofdtaak. Slechts als partijen er niet uit komen zal Kifid een uitspraak doen.

Spoed: Kifid behandelt een zaak met gezwinde spoed.

Coach: de ‘secretaris’ (dossierbehandelaar) is een coach voor de consument.

Skills van de coach: de dossierbehandelaar (coach) is in eerste instantie financieel technisch en sociaal maatschappelijk onderlegd, waarbij het juridisch aspect een bijrol heeft

Samenstelling geschillencommissie: een geschillencommissie bestaat uit een onafhankelijk voorzitter,
iemand vanuit de branche en iemand namens consumenten.

Ronde of ovalen tafel: zittingen worden gehouden aan een ronde of ovalen tafel.

Verslagen: van zittingen worden verslagen gemaakt (schriftelijk of audio-/visueel) zodat partijen achteraf terug kunnen lezen dan wel horen/zien wat er tijdens een zitting is besproken.

Moraliteit: niet slechts de juridische merites wordt in een klachtprocedure betrokken. Ook de moraliteit.

Wisseling van vertegenwoordigers financieel dienstverlener: financieel dienstverleners groter dan 30 medewerkers wijzen per klacht een andere klachtbehandelaar aan.

Externe ondersteuning: een financieel dienstverlener kan zich alleen dan laten bijstaan door
een externe advocaat, andere deskundige of deskundigenrapport als de consument aangeeft dat ook te doen.

Gehoord weten: een dossier wordt pas gesloten nadat de consument verklaard heeft dat hij zich voldoende gehoord weet. (Ongeacht de uitkomst van het geschil.)

Groepsgewijze klachtbehandeling: indien een aantal consumenten een met elkaar vergelijkbare klacht
heeft kan deze groep die klacht gezamenlijk laten behandelen.

Openbare publicaties: Kifid zal in begrijpelijke taal op de site melden welk soort klachten zij heeft ontvangen en hoe daar mee is om gegaan.

Spiegel: Kifid zal – op grond van de klachten - de financieel dienstverleners (per branche of per bedrijf) openlijk een spiegel voor houden van zaken waarvan Kifid vindt dat die beter moeten.

In beroep consument: het grensbedrag dat voor de consument geldt om in beroep te mogen
gaan is 10.000 euro. Indien de voorzitter van de Geschillencommissie daarin mee werkt kan hij voor de consument ook beroep open stellen zonder grensbedrag.

In beroep financieel dienstverlener: na een – voor de consument voordelige - uitspraak kan een financieel dienstverlener alleen in beroep gaan indien deze duidelijk maakt dat die uitspraak naar waarschijnlijkheid gaat leiden tot meer dan vijf miljoen euro aan claims.

Reactie toevoegen

 
Struikelen over je eigen voeten is niet onrechtmatig

Struikelen over je eigen voeten is niet onrechtmatig

(Kifid-uitspraak GC 2024-0161) De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig is wanneer de mate van waarschijnlijkheid van schade zo groot...

Schending zorgplicht kost adviseur 20 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 20 mille

(Kifid-uitspraak GC 2024-0152) De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur bij het verzamelen van stukken voor de hypotheekaanvraag ten onrechte te veel...

Wens verzekeraar 'Vergeet ons niet' komt uit

Wens verzekeraar 'Vergeet ons niet' komt uit

(Kifid-uitspraak GC 2024-0145) Dat de verzekeraar de rechtsbijstandspolis toch verlengde, is zijn eigen schuld. De verzekering moet worden voortgezet. Aldus de Geschillencommissie,...

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

(Kifid- bindende uitspraak GC 2024-0125) Een verzekeraar (in dit geval Centraal Beheer) kan zich niet beroepen op een nieuwe voorwaarde in de verzekering als een...

Hypotheekadviseur deed onjuiste mededelingen

Hypotheekadviseur deed onjuiste mededelingen

(Kifid-uitspraak GC 2024-0141A) Naar aanleiding van adviezen en uitspraken van de adviseur ten aanzien van de hypothecaire geldlening heeft de consument een bod...

Schending zorgplicht kost ING 45 mille

Schending zorgplicht kost ING 45 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-0782B) Kifid laat ING 45.000 euro aan de consument vergoeden wegens schending van de zorgplicht als adviseur. Het is het eindoordeel in...

Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur

Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur

(Kifid-uitspraak GC 2024-0126) De consument heeft een hypothecaire geldlening aangevraagd voor een nieuwe woning. Haar echtgenoot heeft een onderneming die op dat...

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

(NVHP in Ken je vak! in VVP 1-2024) Kifid verwacht dat adviseur notities maakt DOSSIERVORMING - Wanneer er een discussie tussen een klant en een financieel...

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

(Uit Ken je vak! in VVP 1-2024) ‘mijnomgeving’ geen duurzame informatiedrager INFORMATIEVERSTREKKING – Kifid oordeelt geregeld dat informatie...

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0118) De consumenten hebben de adviseur ingeschakeld voor advies en bemiddeling inzake het oversluiten van hun bestaande hypothecaire geldlening....