Geldbelangen: "Kifid moet op de schop"

Rob Goedhart twitter

Kifid moet volledige op de schop. Dat stelt Stichting Geldbelangen in een maandag gepubliceerd manifest. In dit manifest geeft Geldbelangen met zeventien punten aan hoe het Kifid omgevormd kan worden. Geldbelangen wil het manifest aanbieden aan de ministers Hoekstra en Dekker en het parlement.

Volgens Geldbelangen is Kifid "verworden tot een op juristerij gebaseerde kleine rechtbank". Volgens Geldbelangen moet de focus echter eigenlijk alleen op mediation komen te liggen. Voorzitter Rob Goedhart van de stichting: "Wanneer partijen er echt niet uit komen, dan pas een uitspraak. Maar dit alles met oog voor de zwakste van de partijen, de consument.

"Financieel dienstverleners zoals banken en verzekeraars hebben een grote power en lobbykracht, bijvoorbeeld richting politiek. De consument heeft dat niet en daarom moeten instanties als Kifid en AFM veel meer vanuit de consument optreden. Natuurlijk moet Kifid fair blijven ten opzichte van de financieel dienstverleners. Maar niet – zoals het nu lijkt – zich te veel aan hen gelegen laten liggen.”

Geldbelangen meent ook dat Kifid meer mensen en middelen moet krijgen.

De zeventien punten uit het manifest:

Dienstbaarheid: bij Kifid staat dienstbaarheid ten aanzien van consumenten voorop. Kifid is immers opgericht in het kader van consumentenbescherming.

Mediation: Kifid heeft mediation als hoofdtaak. Slechts als partijen er niet uit komen zal Kifid een uitspraak doen.

Spoed: Kifid behandelt een zaak met gezwinde spoed.

Coach: de ‘secretaris’ (dossierbehandelaar) is een coach voor de consument.

Skills van de coach: de dossierbehandelaar (coach) is in eerste instantie financieel technisch en sociaal maatschappelijk onderlegd, waarbij het juridisch aspect een bijrol heeft

Samenstelling geschillencommissie: een geschillencommissie bestaat uit een onafhankelijk voorzitter,
iemand vanuit de branche en iemand namens consumenten.

Ronde of ovalen tafel: zittingen worden gehouden aan een ronde of ovalen tafel.

Verslagen: van zittingen worden verslagen gemaakt (schriftelijk of audio-/visueel) zodat partijen achteraf terug kunnen lezen dan wel horen/zien wat er tijdens een zitting is besproken.

Moraliteit: niet slechts de juridische merites wordt in een klachtprocedure betrokken. Ook de moraliteit.

Wisseling van vertegenwoordigers financieel dienstverlener: financieel dienstverleners groter dan 30 medewerkers wijzen per klacht een andere klachtbehandelaar aan.

Externe ondersteuning: een financieel dienstverlener kan zich alleen dan laten bijstaan door
een externe advocaat, andere deskundige of deskundigenrapport als de consument aangeeft dat ook te doen.

Gehoord weten: een dossier wordt pas gesloten nadat de consument verklaard heeft dat hij zich voldoende gehoord weet. (Ongeacht de uitkomst van het geschil.)

Groepsgewijze klachtbehandeling: indien een aantal consumenten een met elkaar vergelijkbare klacht
heeft kan deze groep die klacht gezamenlijk laten behandelen.

Openbare publicaties: Kifid zal in begrijpelijke taal op de site melden welk soort klachten zij heeft ontvangen en hoe daar mee is om gegaan.

Spiegel: Kifid zal – op grond van de klachten - de financieel dienstverleners (per branche of per bedrijf) openlijk een spiegel voor houden van zaken waarvan Kifid vindt dat die beter moeten.

In beroep consument: het grensbedrag dat voor de consument geldt om in beroep te mogen
gaan is 10.000 euro. Indien de voorzitter van de Geschillencommissie daarin mee werkt kan hij voor de consument ook beroep open stellen zonder grensbedrag.

In beroep financieel dienstverlener: na een – voor de consument voordelige - uitspraak kan een financieel dienstverlener alleen in beroep gaan indien deze duidelijk maakt dat die uitspraak naar waarschijnlijkheid gaat leiden tot meer dan vijf miljoen euro aan claims.

Reactie toevoegen

 
Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

(Kifid-uitspraak GC 2024-0016) De verzekeraar mag in beginsel uitgaan van de juistheid van het oordeel van de door hem ingeschakelde deskundige tenzij blijkt dat...