Geldbelangen: "Kifid moet op de schop"

Rob Goedhart twitter

Kifid moet volledige op de schop. Dat stelt Stichting Geldbelangen in een maandag gepubliceerd manifest. In dit manifest geeft Geldbelangen met zeventien punten aan hoe het Kifid omgevormd kan worden. Geldbelangen wil het manifest aanbieden aan de ministers Hoekstra en Dekker en het parlement.

Volgens Geldbelangen is Kifid "verworden tot een op juristerij gebaseerde kleine rechtbank". Volgens Geldbelangen moet de focus echter eigenlijk alleen op mediation komen te liggen. Voorzitter Rob Goedhart van de stichting: "Wanneer partijen er echt niet uit komen, dan pas een uitspraak. Maar dit alles met oog voor de zwakste van de partijen, de consument.

"Financieel dienstverleners zoals banken en verzekeraars hebben een grote power en lobbykracht, bijvoorbeeld richting politiek. De consument heeft dat niet en daarom moeten instanties als Kifid en AFM veel meer vanuit de consument optreden. Natuurlijk moet Kifid fair blijven ten opzichte van de financieel dienstverleners. Maar niet – zoals het nu lijkt – zich te veel aan hen gelegen laten liggen.”

Geldbelangen meent ook dat Kifid meer mensen en middelen moet krijgen.

De zeventien punten uit het manifest:

Dienstbaarheid: bij Kifid staat dienstbaarheid ten aanzien van consumenten voorop. Kifid is immers opgericht in het kader van consumentenbescherming.

Mediation: Kifid heeft mediation als hoofdtaak. Slechts als partijen er niet uit komen zal Kifid een uitspraak doen.

Spoed: Kifid behandelt een zaak met gezwinde spoed.

Coach: de ‘secretaris’ (dossierbehandelaar) is een coach voor de consument.

Skills van de coach: de dossierbehandelaar (coach) is in eerste instantie financieel technisch en sociaal maatschappelijk onderlegd, waarbij het juridisch aspect een bijrol heeft

Samenstelling geschillencommissie: een geschillencommissie bestaat uit een onafhankelijk voorzitter,
iemand vanuit de branche en iemand namens consumenten.

Ronde of ovalen tafel: zittingen worden gehouden aan een ronde of ovalen tafel.

Verslagen: van zittingen worden verslagen gemaakt (schriftelijk of audio-/visueel) zodat partijen achteraf terug kunnen lezen dan wel horen/zien wat er tijdens een zitting is besproken.

Moraliteit: niet slechts de juridische merites wordt in een klachtprocedure betrokken. Ook de moraliteit.

Wisseling van vertegenwoordigers financieel dienstverlener: financieel dienstverleners groter dan 30 medewerkers wijzen per klacht een andere klachtbehandelaar aan.

Externe ondersteuning: een financieel dienstverlener kan zich alleen dan laten bijstaan door
een externe advocaat, andere deskundige of deskundigenrapport als de consument aangeeft dat ook te doen.

Gehoord weten: een dossier wordt pas gesloten nadat de consument verklaard heeft dat hij zich voldoende gehoord weet. (Ongeacht de uitkomst van het geschil.)

Groepsgewijze klachtbehandeling: indien een aantal consumenten een met elkaar vergelijkbare klacht
heeft kan deze groep die klacht gezamenlijk laten behandelen.

Openbare publicaties: Kifid zal in begrijpelijke taal op de site melden welk soort klachten zij heeft ontvangen en hoe daar mee is om gegaan.

Spiegel: Kifid zal – op grond van de klachten - de financieel dienstverleners (per branche of per bedrijf) openlijk een spiegel voor houden van zaken waarvan Kifid vindt dat die beter moeten.

In beroep consument: het grensbedrag dat voor de consument geldt om in beroep te mogen
gaan is 10.000 euro. Indien de voorzitter van de Geschillencommissie daarin mee werkt kan hij voor de consument ook beroep open stellen zonder grensbedrag.

In beroep financieel dienstverlener: na een – voor de consument voordelige - uitspraak kan een financieel dienstverlener alleen in beroep gaan indien deze duidelijk maakt dat die uitspraak naar waarschijnlijkheid gaat leiden tot meer dan vijf miljoen euro aan claims.

Reactie toevoegen

 
Rob Goedhart: "Pensioenclaim is misleidende geldklopperij"

Rob Goedhart: "Pensioenclaim is misleidende geldklopperij"

"De claimprocedure  die advocaat Hans van Meerten en Pieter Lakeman met Pensioenherstel tegen de Staat en ABP willen gaan voeren omdat het pensioenfonds in...

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...