Geldbelangen: "Kifid moet op de schop"

Rob Goedhart twitter

Kifid moet volledige op de schop. Dat stelt Stichting Geldbelangen in een maandag gepubliceerd manifest. In dit manifest geeft Geldbelangen met zeventien punten aan hoe het Kifid omgevormd kan worden. Geldbelangen wil het manifest aanbieden aan de ministers Hoekstra en Dekker en het parlement.

Volgens Geldbelangen is Kifid "verworden tot een op juristerij gebaseerde kleine rechtbank". Volgens Geldbelangen moet de focus echter eigenlijk alleen op mediation komen te liggen. Voorzitter Rob Goedhart van de stichting: "Wanneer partijen er echt niet uit komen, dan pas een uitspraak. Maar dit alles met oog voor de zwakste van de partijen, de consument.

"Financieel dienstverleners zoals banken en verzekeraars hebben een grote power en lobbykracht, bijvoorbeeld richting politiek. De consument heeft dat niet en daarom moeten instanties als Kifid en AFM veel meer vanuit de consument optreden. Natuurlijk moet Kifid fair blijven ten opzichte van de financieel dienstverleners. Maar niet – zoals het nu lijkt – zich te veel aan hen gelegen laten liggen.”

Geldbelangen meent ook dat Kifid meer mensen en middelen moet krijgen.

De zeventien punten uit het manifest:

Dienstbaarheid: bij Kifid staat dienstbaarheid ten aanzien van consumenten voorop. Kifid is immers opgericht in het kader van consumentenbescherming.

Mediation: Kifid heeft mediation als hoofdtaak. Slechts als partijen er niet uit komen zal Kifid een uitspraak doen.

Spoed: Kifid behandelt een zaak met gezwinde spoed.

Coach: de ‘secretaris’ (dossierbehandelaar) is een coach voor de consument.

Skills van de coach: de dossierbehandelaar (coach) is in eerste instantie financieel technisch en sociaal maatschappelijk onderlegd, waarbij het juridisch aspect een bijrol heeft

Samenstelling geschillencommissie: een geschillencommissie bestaat uit een onafhankelijk voorzitter,
iemand vanuit de branche en iemand namens consumenten.

Ronde of ovalen tafel: zittingen worden gehouden aan een ronde of ovalen tafel.

Verslagen: van zittingen worden verslagen gemaakt (schriftelijk of audio-/visueel) zodat partijen achteraf terug kunnen lezen dan wel horen/zien wat er tijdens een zitting is besproken.

Moraliteit: niet slechts de juridische merites wordt in een klachtprocedure betrokken. Ook de moraliteit.

Wisseling van vertegenwoordigers financieel dienstverlener: financieel dienstverleners groter dan 30 medewerkers wijzen per klacht een andere klachtbehandelaar aan.

Externe ondersteuning: een financieel dienstverlener kan zich alleen dan laten bijstaan door
een externe advocaat, andere deskundige of deskundigenrapport als de consument aangeeft dat ook te doen.

Gehoord weten: een dossier wordt pas gesloten nadat de consument verklaard heeft dat hij zich voldoende gehoord weet. (Ongeacht de uitkomst van het geschil.)

Groepsgewijze klachtbehandeling: indien een aantal consumenten een met elkaar vergelijkbare klacht
heeft kan deze groep die klacht gezamenlijk laten behandelen.

Openbare publicaties: Kifid zal in begrijpelijke taal op de site melden welk soort klachten zij heeft ontvangen en hoe daar mee is om gegaan.

Spiegel: Kifid zal – op grond van de klachten - de financieel dienstverleners (per branche of per bedrijf) openlijk een spiegel voor houden van zaken waarvan Kifid vindt dat die beter moeten.

In beroep consument: het grensbedrag dat voor de consument geldt om in beroep te mogen
gaan is 10.000 euro. Indien de voorzitter van de Geschillencommissie daarin mee werkt kan hij voor de consument ook beroep open stellen zonder grensbedrag.

In beroep financieel dienstverlener: na een – voor de consument voordelige - uitspraak kan een financieel dienstverlener alleen in beroep gaan indien deze duidelijk maakt dat die uitspraak naar waarschijnlijkheid gaat leiden tot meer dan vijf miljoen euro aan claims.

Reactie toevoegen

 
Voor eigen rekening...

Voor eigen rekening...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0235) De consument heeft zich voor advies in verband met de mogelijke aankoop van een beleggingspand tot de adviseur gewend. Hierbij is...

Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0237) De Geschillencommissie is van oordeel dat het beleid van de kredietverstrekker om - bij omzetting naar eeuwigdurend recht van erfpacht...

Adviseur heeft geen resultaatsverplichting

Adviseur heeft geen resultaatsverplichting

(Kifid-uitspraak GC 2024-0240) De financieringsaanvraag van de consumenten is door de geldverstrekker afgewezen omdat het onderpand niet paste binnen de acceptatievoorwaarden....

Verzekeraar eiste terecht alle originele selutels

Verzekeraar eiste terecht alle originele selutels

(Kifid-uitspraak GC 2024-0242) De verzekeraar heeft dekking afgewezen voor de diefstal van de camperbus van de consument, omdat hij niet alle originele sleutels...

Adviseur wees onvoldoende op risico's overbruggingskrediet

Adviseur wees onvoldoende op risico's overbruggingskrediet

(Kifid-tussenuitspraak GC 2024-231A) De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur de consumenten in de gegeven omstandigheden onvoldoende heeft gewezen...

Geen recht op contra-expertise schade tegenpartij

Geen recht op contra-expertise schade tegenpartij

(Kifid-uitspraak GC 2024-0206) De consument wil dat de verzekeraar een contra-expert inschakelt om de schade van de tegenpartij te beoordelen. De verzekeraar heeft...

Geschillencommissie spoelt argumenten verzekeraar door

Geschillencommissie spoelt argumenten verzekeraar door

(Kifid-uitspraak GC 2024-0205) Consument 1 heeft een tuinslang aangesloten op de mengkraan in de keuken. Met de tuinslang heeft hij het balkon schoongemaakt. Vervolgens...

In hoeverre is bewijs vereist van strafbaar gedrag?

In hoeverre is bewijs vereist van strafbaar gedrag?

Rabobank mag toch beroep instellen tegen uitspraak 2023-0920 van de Geschillencommissie Kifid. De voorzitter van de Commissie van Beroep: "De uitspraak van de Geschillencommissie...

Laatste woord over ‘duurzame drager’ in Mijn-omgeving nog niet gezegd

Laatste woord over ‘duurzame drager’ in Mijn-omgeving nog niet gezegd

Vanwege het principiële karakter mag Achmea toch beroep aantekenen tegen Kifid-uitspraak GC 2023-0988, waarin de Geschillencommissie oordeelt dat het verstrekken...

Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0157) De Geschillencommissie is van oordeel dat de consument namens de VvE onvoldoende kennis heeft kunnen nemen van de verzekeringsvoorwaarden....