Adviseur niet verantwoordelijk voor niet-lezen e-mails consument

Kifid (logo)

Een adviseur is er niet verantwoordelijk voor als een consument informatie zou missen doordat hij of zij zijn e-mail nauwelijks leest, zo valt op te maken uit Uitspraak 2017-566 van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening.

Een consument vordert een vergoeding van 400 euro. De consument beklaagt zich erover dat een adviseur de zorgplicht heeft geschonden. De consument sloot in 1995 via zijn adviseur een ‘Woonhuis en Inboedel Combi’ verzekering van Delta Lloyd met de dekking ‘Extra uitgebreid’. De correspondentie van de adviseur met de consument verliep tot en met 2014 per post. De adviseur heeft in 2015 meermaals getracht een afspraak met de consument te maken om hem te adviseren of de lopende verzekeringen nog passend zijn. Hierop heeft de consument niet gereageerd. De eerste uitnodiging van de adviseur per e-mail was op 26 september 2016. Deze e-mail is naar het e-mailadres van de consument gestuurd. Op 28 september 2016 heeft de consument bij de adviseur een valschade gemeld aan een PlayStation 4. De adviseur heeft bij de schademelding de schadeclaim van de consument afgewezen, omdat de verzekering geen dekking biedt voor val- en stootschade. De zoon van ded consument heeft tijdens de schademelding aangegeven dat de consument zijn e-mailadres nauwelijks gebruikt en heeft verzocht dit adres te wijzigen naar zijn e-mailadres.

OORDEEL

De centrale vraag in dit geschil is of de adviseur zijn zorgplicht jegens de consument heeft geschonden. De Commissie oordeelt dat niet is gebleken dat de consument niet-ontvankelijk is in zijn klacht. De Commissie maakt uit de stukken op dat de adviseur de consument meermaals op kantoor heeft uitgenodigd om samen te kijken naar de lopende verzekeringen en de persoonlijke situatie van de consument, zodat de adviseur  hem daarover kon adviseren. De consument heeft de ontvangst van deze berichten niet betwist. Niet is gebleken dat de consument heeft gereageerd op de uitnodiging van de adviseur, zodat de adviseur naar het oordeel van de Commissie niet kan worden verweten dat hij heeft nagelaten de verzekering aan te passen met inachtneming van de door de consument gestelde veranderingen in de thuissituatie. Het is de Commissie daarnaast onvoldoende gebleken dat de verzekering niet passend was voor de consument. De omstandigheid dat de consument zijn e-mail nauwelijks leest, kan niet aan de adviseur worden tegengeworpen en doet niet af aan het voorgaande. In dit kader merkt de Commissie nog op dat uit de stukken blijkt dat hij ook geen reactie kreeg van de zoon toen de adviseur e-mails naar het e-mailadres van de zoon stuurde. De gevolgen daarvan dienen voor rekening van de consument te blijven. Niet is vast komen te staan dat de adviseur zijn zorgplicht jegens de consument heeft geschonden. De vordering wordt afgewezen.

Reactie toevoegen

 
Kifid: fraude bewezen, toch verkorting opname persoonsgegevens in EVR

Kifid: fraude bewezen, toch verkorting opname persoonsgegevens in EVR

(Kifid-uitspraak GC 2024-0007, bindend) Consumenten claimen in 2022 stormschade aan boeidelen aan de gevel van hun woning bij Nh1816. De verzekeraar heeft op basis...

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-1013) De consumenten vorderen 20.000 euro vanwege de hogere rente en 2.000 euro aan bemiddelingskosten voor een nieuwe adviseur. De Geschillencommissie...

Kifid: ook een premievrijmaking is een poliswijziging

Kifid: ook een premievrijmaking is een poliswijziging

(Kifid-uitspraak GC 2023-1009) Een consument is van mening dat het garantiekapitaal bij premievrijmaking op einddatum niet komt te vervallen. Aegon denkt daar anders...

Hypotheekadviseur had klant moeten waarschuwen

Hypotheekadviseur had klant moeten waarschuwen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0953) De adviseur had de consument moeten waarschuwen dat de arbeidsovereenkomst van de consument tot enig wantrouwen zou kunnen leiden...

Fout bij overzetten ongevallenpolis voor rekening Gevolmachtigd Agent

Fout bij overzetten ongevallenpolis voor rekening Gevolmachtigd Agent

(Kifid-uitspraak GC 2023-0938) De schadeclaim van de consument vanwege het overlijden van zijn zoon is afgewezen omdat de verzekeringsdekking ‘gezin zonder...

Adviseur moet nagaan of polis correct is opgemaakt

Adviseur moet nagaan of polis correct is opgemaakt

(Kifid-uitspraak GC 2023-0919) Bij het afsluiten van een verzekering moet de tussenpersoon de aspirant-verzekeringnemer informeren over de precieze economische gevolgen...

Beroepsfout van bijna 90 mille, maar consument klaagt te laat

Beroepsfout van bijna 90 mille, maar consument klaagt te laat

(Rechtspraak) De adviseur sloot abusievelijk geen ORV af voor de consument, maar deze klaagde te laat. Tot dat oordeel komt de Rechtbank Noord-Holland. De consument...

Adviseur hoeft gegevens niet tot in detail te beoordelen

Adviseur hoeft gegevens niet tot in detail te beoordelen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0912) De adviseur heeft voor de consumenten een aanvraag voor een hypothecaire geldlening ingediend bij een geldverstrekker. De consumenten...

Geen schade ondanks premiestijging

Geen schade ondanks premiestijging

(Kifid-uitspraak GC 2023-0893) De verzekeraar heeft de consumenten pas geruime tijd na de renteverlaging van de hypotheek geïnformeerd dat ook de rentevergoeding...

Verzaken zorgplicht inzake ORV kost adviseur 156.000 euro

Verzaken zorgplicht inzake ORV kost adviseur 156.000 euro

(Kifid-uitspraak GC 2023-0898) Heeft de adviseur uitvoering gegeven aan zijn waarschuwingsplicht? Uit de beschikbare documentatie blijkt niet dat de adviseur de...