Adviseur niet verantwoordelijk voor niet-lezen e-mails consument

Kifid (logo)

Een adviseur is er niet verantwoordelijk voor als een consument informatie zou missen doordat hij of zij zijn e-mail nauwelijks leest, zo valt op te maken uit Uitspraak 2017-566 van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening.

Een consument vordert een vergoeding van 400 euro. De consument beklaagt zich erover dat een adviseur de zorgplicht heeft geschonden. De consument sloot in 1995 via zijn adviseur een ‘Woonhuis en Inboedel Combi’ verzekering van Delta Lloyd met de dekking ‘Extra uitgebreid’. De correspondentie van de adviseur met de consument verliep tot en met 2014 per post. De adviseur heeft in 2015 meermaals getracht een afspraak met de consument te maken om hem te adviseren of de lopende verzekeringen nog passend zijn. Hierop heeft de consument niet gereageerd. De eerste uitnodiging van de adviseur per e-mail was op 26 september 2016. Deze e-mail is naar het e-mailadres van de consument gestuurd. Op 28 september 2016 heeft de consument bij de adviseur een valschade gemeld aan een PlayStation 4. De adviseur heeft bij de schademelding de schadeclaim van de consument afgewezen, omdat de verzekering geen dekking biedt voor val- en stootschade. De zoon van ded consument heeft tijdens de schademelding aangegeven dat de consument zijn e-mailadres nauwelijks gebruikt en heeft verzocht dit adres te wijzigen naar zijn e-mailadres.

OORDEEL

De centrale vraag in dit geschil is of de adviseur zijn zorgplicht jegens de consument heeft geschonden. De Commissie oordeelt dat niet is gebleken dat de consument niet-ontvankelijk is in zijn klacht. De Commissie maakt uit de stukken op dat de adviseur de consument meermaals op kantoor heeft uitgenodigd om samen te kijken naar de lopende verzekeringen en de persoonlijke situatie van de consument, zodat de adviseur  hem daarover kon adviseren. De consument heeft de ontvangst van deze berichten niet betwist. Niet is gebleken dat de consument heeft gereageerd op de uitnodiging van de adviseur, zodat de adviseur naar het oordeel van de Commissie niet kan worden verweten dat hij heeft nagelaten de verzekering aan te passen met inachtneming van de door de consument gestelde veranderingen in de thuissituatie. Het is de Commissie daarnaast onvoldoende gebleken dat de verzekering niet passend was voor de consument. De omstandigheid dat de consument zijn e-mail nauwelijks leest, kan niet aan de adviseur worden tegengeworpen en doet niet af aan het voorgaande. In dit kader merkt de Commissie nog op dat uit de stukken blijkt dat hij ook geen reactie kreeg van de zoon toen de adviseur e-mails naar het e-mailadres van de zoon stuurde. De gevolgen daarvan dienen voor rekening van de consument te blijven. Niet is vast komen te staan dat de adviseur zijn zorgplicht jegens de consument heeft geschonden. De vordering wordt afgewezen.

Reactie toevoegen

 
Hypotheekadviseur deed onjuiste mededelingen

Hypotheekadviseur deed onjuiste mededelingen

(Kifid-uitspraak GC 2024-0141A) Naar aanleiding van adviezen en uitspraken van de adviseur ten aanzien van de hypothecaire geldlening heeft de consument een bod...

Schending zorgplicht kost ING 45 mille

Schending zorgplicht kost ING 45 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-0782B) Kifid laat ING 45.000 euro aan de consument vergoeden wegens schending van de zorgplicht als adviseur. Het is het eindoordeel in...

Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur

Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur

(Kifid-uitspraak GC 2024-0126) De consument heeft een hypothecaire geldlening aangevraagd voor een nieuwe woning. Haar echtgenoot heeft een onderneming die op dat...

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0118) De consumenten hebben de adviseur ingeschakeld voor advies en bemiddeling inzake het oversluiten van hun bestaande hypothecaire geldlening....

Zorgplichtclaims bij hypotheken keren

Zorgplichtclaims bij hypotheken keren

(Richard Meinders, SVC Groep, in VVP 6-2023) Ik verwacht de komende jaren meer claims en rechtszaken waarbij de adviseur verantwoordelijk wordt gehouden voor het...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...