Adviseur niet verantwoordelijk voor niet-lezen e-mails consument

Kifid (logo)

Een adviseur is er niet verantwoordelijk voor als een consument informatie zou missen doordat hij of zij zijn e-mail nauwelijks leest, zo valt op te maken uit Uitspraak 2017-566 van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening.

Een consument vordert een vergoeding van 400 euro. De consument beklaagt zich erover dat een adviseur de zorgplicht heeft geschonden. De consument sloot in 1995 via zijn adviseur een ‘Woonhuis en Inboedel Combi’ verzekering van Delta Lloyd met de dekking ‘Extra uitgebreid’. De correspondentie van de adviseur met de consument verliep tot en met 2014 per post. De adviseur heeft in 2015 meermaals getracht een afspraak met de consument te maken om hem te adviseren of de lopende verzekeringen nog passend zijn. Hierop heeft de consument niet gereageerd. De eerste uitnodiging van de adviseur per e-mail was op 26 september 2016. Deze e-mail is naar het e-mailadres van de consument gestuurd. Op 28 september 2016 heeft de consument bij de adviseur een valschade gemeld aan een PlayStation 4. De adviseur heeft bij de schademelding de schadeclaim van de consument afgewezen, omdat de verzekering geen dekking biedt voor val- en stootschade. De zoon van ded consument heeft tijdens de schademelding aangegeven dat de consument zijn e-mailadres nauwelijks gebruikt en heeft verzocht dit adres te wijzigen naar zijn e-mailadres.

OORDEEL

De centrale vraag in dit geschil is of de adviseur zijn zorgplicht jegens de consument heeft geschonden. De Commissie oordeelt dat niet is gebleken dat de consument niet-ontvankelijk is in zijn klacht. De Commissie maakt uit de stukken op dat de adviseur de consument meermaals op kantoor heeft uitgenodigd om samen te kijken naar de lopende verzekeringen en de persoonlijke situatie van de consument, zodat de adviseur  hem daarover kon adviseren. De consument heeft de ontvangst van deze berichten niet betwist. Niet is gebleken dat de consument heeft gereageerd op de uitnodiging van de adviseur, zodat de adviseur naar het oordeel van de Commissie niet kan worden verweten dat hij heeft nagelaten de verzekering aan te passen met inachtneming van de door de consument gestelde veranderingen in de thuissituatie. Het is de Commissie daarnaast onvoldoende gebleken dat de verzekering niet passend was voor de consument. De omstandigheid dat de consument zijn e-mail nauwelijks leest, kan niet aan de adviseur worden tegengeworpen en doet niet af aan het voorgaande. In dit kader merkt de Commissie nog op dat uit de stukken blijkt dat hij ook geen reactie kreeg van de zoon toen de adviseur e-mails naar het e-mailadres van de zoon stuurde. De gevolgen daarvan dienen voor rekening van de consument te blijven. Niet is vast komen te staan dat de adviseur zijn zorgplicht jegens de consument heeft geschonden. De vordering wordt afgewezen.

Reactie toevoegen

 
Aan tussenpersoon om te controleren of product voldoet aan normen bank en behoeften consument

Aan tussenpersoon om te controleren of product voldoet aan normen bank en behoeften consument

(Kifid-uitspraak GC 2023-0769) Het is niet aan de bank om de wensen en behoeften te inventariseren bij het aangaan van een overeenkomst. Deze werkzaamheden liggen...

Kifid: klacht tegen De Hypotheker Papendrecht ongegrond

Kifid: klacht tegen De Hypotheker Papendrecht ongegrond

(Kifid-uitspraak GC 2023-0757, Bindend) In verband met het naderende einde van de looptijd van één van de leningdelen van een hypotheek bij Obvion...

Kifid: Rabobank keurt ten onrechte creditcard-betaling af

Kifid: Rabobank keurt ten onrechte creditcard-betaling af

(Kifid-uitspraak GC 2023-0758, Bindend) De consument houdt een creditcard aan bij de Rabobank. Hij heeft een huurauto gereserveerd voor tijdens zijn vakantie in...

Niet corrigeren onjuiste veronderstelling klanten komt adviseur duur te staan

Niet corrigeren onjuiste veronderstelling klanten komt adviseur duur te staan

(Kifid-uitspraak GC 2023-0733) De consumenten hebben een appartement gekocht naast hun huidige woning. Het advieskantoor heeft een verhuurhypotheek geadviseerd,...

WhatsApp komt hypotheekadviseur duur te staan

WhatsApp komt hypotheekadviseur duur te staan

(Kifid-tussenuitspraak GC 2023-0726A) De adviseur verweert – vergeefs - zich als volgt: de opdracht van de consument tot het wijzigen van de rente is niet...

Consumenten eisen vergeefs 168 mille van onzorgvuldige hypotheekadviseur

Consumenten eisen vergeefs 168 mille van onzorgvuldige hypotheekadviseur

(Kifid-uitspraak GC 2023-0716) De adviseur heeft een financieringsopzet aan de consumenten voorgehouden gebaseerd op rentepercentages welke waren genoemd in een...

Adviseur hoefde niet ook nog eens schriftelijk te waarschuwen

Adviseur hoefde niet ook nog eens schriftelijk te waarschuwen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0719) De consument stelt dat de adviseur tekortgeschoten is in de nakoming van de overeenkomst door, na de eerste afwijzing van een verzekeringsaanvraag...

Schade door piraten niet voor rekening tussenpersoon

Schade door piraten niet voor rekening tussenpersoon

(Rechtspraak) Ook in hoger beroep is het de scheepvaartmaatschappij niet gelukt een deel van de schade als gevolg van piraterij te verhalen op Noord-Nederlandse...

Niet aan kredietverstrekker om fouten begaan door adviseur te herstellen

Niet aan kredietverstrekker om fouten begaan door adviseur te herstellen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0702) De kredietverstrekker heeft de aanvaarding van het renteaanbod niet tijdig ontvangen, zodat geen overeenkomst tot stand is gekomen....

Hypotheekadviseur schetste te rooskleurig beeld

Hypotheekadviseur schetste te rooskleurig beeld

(Kifid-uitspraak GC 2023-0671) Gelet op de vele fouten die de adviseur heeft gemaakt, dienthij de advies- en bemiddelingskosten ad 1.894 euro volledig aan de consumenten...