Adviseur niet verantwoordelijk voor niet-lezen e-mails consument

Kifid (logo)

Een adviseur is er niet verantwoordelijk voor als een consument informatie zou missen doordat hij of zij zijn e-mail nauwelijks leest, zo valt op te maken uit Uitspraak 2017-566 van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening.

Een consument vordert een vergoeding van 400 euro. De consument beklaagt zich erover dat een adviseur de zorgplicht heeft geschonden. De consument sloot in 1995 via zijn adviseur een ‘Woonhuis en Inboedel Combi’ verzekering van Delta Lloyd met de dekking ‘Extra uitgebreid’. De correspondentie van de adviseur met de consument verliep tot en met 2014 per post. De adviseur heeft in 2015 meermaals getracht een afspraak met de consument te maken om hem te adviseren of de lopende verzekeringen nog passend zijn. Hierop heeft de consument niet gereageerd. De eerste uitnodiging van de adviseur per e-mail was op 26 september 2016. Deze e-mail is naar het e-mailadres van de consument gestuurd. Op 28 september 2016 heeft de consument bij de adviseur een valschade gemeld aan een PlayStation 4. De adviseur heeft bij de schademelding de schadeclaim van de consument afgewezen, omdat de verzekering geen dekking biedt voor val- en stootschade. De zoon van ded consument heeft tijdens de schademelding aangegeven dat de consument zijn e-mailadres nauwelijks gebruikt en heeft verzocht dit adres te wijzigen naar zijn e-mailadres.

OORDEEL

De centrale vraag in dit geschil is of de adviseur zijn zorgplicht jegens de consument heeft geschonden. De Commissie oordeelt dat niet is gebleken dat de consument niet-ontvankelijk is in zijn klacht. De Commissie maakt uit de stukken op dat de adviseur de consument meermaals op kantoor heeft uitgenodigd om samen te kijken naar de lopende verzekeringen en de persoonlijke situatie van de consument, zodat de adviseur  hem daarover kon adviseren. De consument heeft de ontvangst van deze berichten niet betwist. Niet is gebleken dat de consument heeft gereageerd op de uitnodiging van de adviseur, zodat de adviseur naar het oordeel van de Commissie niet kan worden verweten dat hij heeft nagelaten de verzekering aan te passen met inachtneming van de door de consument gestelde veranderingen in de thuissituatie. Het is de Commissie daarnaast onvoldoende gebleken dat de verzekering niet passend was voor de consument. De omstandigheid dat de consument zijn e-mail nauwelijks leest, kan niet aan de adviseur worden tegengeworpen en doet niet af aan het voorgaande. In dit kader merkt de Commissie nog op dat uit de stukken blijkt dat hij ook geen reactie kreeg van de zoon toen de adviseur e-mails naar het e-mailadres van de zoon stuurde. De gevolgen daarvan dienen voor rekening van de consument te blijven. Niet is vast komen te staan dat de adviseur zijn zorgplicht jegens de consument heeft geschonden. De vordering wordt afgewezen.

Reactie toevoegen

 
Gespreksnotitie helpt adviseur uit de brand

Gespreksnotitie helpt adviseur uit de brand

(Kifid-uitspraak GC 2023-0871) De consument verzocht haar assurantietussenpersoon op 1 september 2021 om een wijziging van de dekking van haar WA/Casco autoverzekering....

Kifid: beide verkeersdeelnemers niet aansprakelijk voor ongeval

Kifid: beide verkeersdeelnemers niet aansprakelijk voor ongeval

(Kifid-mondelinge uitspraak GC 2023-0862, bindend) Bij een botsing tussen de consument en een tegenpartij is er discussie ontstaan of de weg waaruit de consument...

Kifid: lange doorlooptijd valt Rabobank niet te verwijten

Kifid: lange doorlooptijd valt Rabobank niet te verwijten

(Kifid-uitspraak GC 2023-0864, bindend) Consumenten verwijten de Rabobank een lange doorlooptijd waardoor een lager renteaanbod was verlopen. De Geschillencommissie...

Adviseur hoefde niet bedacht te zijn op extra financiering

Adviseur hoefde niet bedacht te zijn op extra financiering

(Kifid-uitspraak GC 2023-0844) De consumenten hebben in september 2022 op advies van de adviseur een hypothecaire geldlening van 150.000 euro afgesloten voor consumptieve...

Schending zorgplicht kost adviseur 6.247 euro

Schending zorgplicht kost adviseur 6.247 euro

(Kifid-uitspraak GC 2023-0433B) In de tussenuitspraak heeft de Geschillencommissie geoordeeld dat de tussenpersoon zijn zorgplicht tijdens de looptijd van de beleggingsverzekering...

Hypotheekadviseur voldeed aan inspanningsverplichting

Hypotheekadviseur voldeed aan inspanningsverplichting

(Kifid-uitspraak GC 2023-0799) De consumenten hebben de adviseur opdracht gegeven tot het bemiddelen en adviseren bij het oversluiten van hun hypothecaire geldlening....

Hypotheekadviseur moet adviesvergoeding terugstorten

Hypotheekadviseur moet adviesvergoeding terugstorten

(Kifid-uitspraak GC 2023-0786) De consumenten stellen zich op het standpunt dat de adviseur zijn zorgplicht geschonden heeft door hen niet te informeren over de...

Kifid: "Te laat klagen, vordering afgewezen"

Kifid: "Te laat klagen, vordering afgewezen"

(Kifid-uitspraak GC 2023-0780 (Bindend) Een consument voert tegen ING twee klachtonderdelen aan. Hij beklaagt zich over het verloop van het aanvraagtraject voor...

Kifid: consument grof nalatig, toch vergoeding

Kifid: consument grof nalatig, toch vergoeding

(Kifid-uitspraak GC 2023-0779, bindend) Een consument is slachtoffer geworden van afpersing waarbij derden de beschikking hebben gekregen over zijn bankpas, pincode...

Reconstructie adviesdossier mag ook mondeling en met getuigenbewijs

Reconstructie adviesdossier mag ook mondeling en met getuigenbewijs

(Rechtspraak) De adviseur kan niet op papier maar wel mondeling en met getuigen hard maken wat hij met de consumenten heeft besproken. Voor de Rechtbank Oost-Brabant...