Kifid: klacht zzp-er niet behandelbaar

Auto interieur via Pixabay Mercedes

(Uitspraak Geschillencommissie Kifid 2021-0814) Uit de auto van een zzp'er wordt meetapparatuur gestolen die hij gebruikt voor zijn werk in de verwarmingsbranche. Hij claimt diefstalschade bij Voogd & Voogd, maar die weigert de uitkering met een beroep op de voorwaarden. De zzp'er dient vervolgens een klacht in bij Kifid, maar die behandelt alleen klachten van consumenten.

Kifid: "Nu de klager als zzp-er gebruik maakt van de meetapparatuur kan hij niet als consument in de betekenis van het reglement worden aangemerkt. Op grond van artikel 38.9 van het reglement kan de commissie eerst uitspraak doen over haar bevoegdheid om de klacht in behandeling te nemen alvorens zich – als de klacht voor behandeling in aanmerking komt – uit te spreken over de gegrondheid van de klacht. De klacht is niet-behandelbaar."

Wat is er gebeurd? De klager heeft een pakketverzekering voor zijn auto met een casco-dekking (waaronder het risico van diefstal), een schade inzittenden-dekking en een pechhulp-dekking. De klager werkt als zelfstandige in de verwarmingsbranche waarbij hij gebruik maakt van de auto. Op 6 februari 2021 heeft de klager geconstateerd dat in zijn auto is ingebroken. Het raam van het linker achterportier was ingeslagen en het portier zelf was beschadigd.
Een koffer met meetapparatuur bleek gestolen. De klager heeft aan de gevolmachtigde de schade gemeld, te weten de schade aan de ruit en portier waardoor is ingebroken en de schade door de gestolen goederen. De gevolmachtigde heeft de schade aan het raam van het portier en die aan het portier zelf vergoed. Hij heeft geweigerd de schade ontstaan door de diefstal van de meetapparatuur te vergoeden met een beroep op de voorwaarden.
De klager klaagt over de weigering van dekking van de diefstalschade en vordert uitkering van 2.600 euro. Dit bedrag vertegenwoordigt de schade door diefstal van de apparatuur uit de auto.

Voogd & Voogd heeft inhoudelijk verweer gevoerd tegen de stellingen van de klager en daarnaast aangevoerd dat uit de nota van de meetapparatuur blijkt dat deze is gekocht op naam van zijn bedrijf.  Voogd & Voogd heeft in dat kader als formeel verweer aangevoerd dat voor klachten over zakelijke eigendommen de benadeelde zich niet tot Kifid moet wenden maar tot de burgerlijke rechter.

Uitspraak van de commissie: "De klacht heeft geen betrekking op handelingen voor doeleinden die buiten de handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit bedrijfsactiviteit van de natuurlijke persoon vallen en kan dus niet door de commissie worden behandeld."

Reactie toevoegen

 
Kifid: opnieuw ingediende klacht niet behandelbaar

Kifid: opnieuw ingediende klacht niet behandelbaar

(Kifid-uitspraak GC 2023-0615, bindend) De consument klaagt over de (totstandkoming van de) second opinion van met betrekking tot een rechtsbijstandverzekering van...

Kifid: terechte verwachting van consument is nog geen toezegging van de bank

Kifid: terechte verwachting van consument is nog geen toezegging van de bank

(Kifid-uitspraak GC 2023-0614) Consumenten doen bij ABN Amro een hypotheekaanvraag zonder advies. Ze hebben het idee dat de hypotheekaanvraag wordt toegewezen, maar...

Kifid: klacht over registratie deels niet-behandelbaar deels gegrond

Kifid: klacht over registratie deels niet-behandelbaar deels gegrond

(Kifid-uitspraak GC 2023-0587) De consument heeft een klacht ingediend over de registratie van zijn persoonsgegevens in het EVR door Nationale-Nederlanden Schade....

Kifid: klacht over late afwijzing financieringsaanvraag ongegrond

Kifid: klacht over late afwijzing financieringsaanvraag ongegrond

(Kifid-uitspraak GC 2023-0588) ASR heeft kort voor de overdracht een financieringsaanvraag afgewezen. Consumenten klagen bij Kifid over de communicatie van de verzekeraar...

Kifid: belang minderjarigen rechtvaardigt langere opzeggingstermijn

Kifid: belang minderjarigen rechtvaardigt langere opzeggingstermijn

(Kifid-uitspraak GC 2023-0389) Bij broker DEGIRO konden minderjarigen (via hun ouders) beleggingsdiensten afnemen. De broker fuseert met een Duitse bank. Enige tijd...

Kifid: redelijk vermoeden van fraude telt niet

Kifid: redelijk vermoeden van fraude telt niet

(Kifid-uitspraak GC 2023-0379, bindend) De Geschillencommissie Kifid is van oordeel dat verzekeraar Rhion de persoonsgegevens van de consument ten onrechte heeft...

Kifid wijst klacht over boeterente af

Kifid wijst klacht over boeterente af

(Kifid-uitspraak GC 2023-0134, bindend) De consumenten hebben Florius verzocht om de lopende rentevastperiode open te breken, waarna zij een aanbod is gedaan. De...

Kifid: verzekeraar hoeft klant niet te attenderen op voordeliger product

Kifid: verzekeraar hoeft klant niet te attenderen op voordeliger product

(Kifid-uitspraak GC 2023-0133) Een consument klaagt omdat hij voor zijn aov meer betaalt dan zijn broers in vergelijkbare omstandigheden. Ook heeft de verzekeraar...

ABN Amro verwijst niet naar Kifid, maar schendt zorgplicht niet

ABN Amro verwijst niet naar Kifid, maar schendt zorgplicht niet

(Kifid-uitspraak GC 2022-1007) ABN Amro heeft verzuimd een ontevreden klant te verwijzen naar Kifid (of de burgerlijke rechter), maar is daarmee niet tekortgeschoten...

En de winnaar is... de onafhankelijke adviseur!

En de winnaar is... de onafhankelijke adviseur!

(Finale VVP Advies Award 2022 in VVP 5) Jähnig + Ter Braak is de winnaar van de VVP Advies Award 2022, de jaarlijkse prijs van vvp voor het meest klantgerichte...