"Kifid versneld evalueren"

Document via Pixabay

René Graafsma en Martin van Rossum roepen minister Hoekstra op tot versnelde evaluatie van Kifid. Volgens het tweetal, dat veel ervaring heeft met woekerpoliszaken bij het klachteninstituut voor de financiële sector, is "recente klachtbehandeling door Kifid inzake woekerpolissen noch onpartijdig, noch transparant, noch doeltreffend, noch snel, noch billijk".

Graafsma en Van Rossum stellen: "Kifid houdt zich ten aanzien van klachten over beleggingsverzekeringen ('woekerpolissen') niet aan haar taakopdracht als omschreven in de Europese richtlijn alternatieve geschillenbeslechting (ADR) consumenten: verwezenlijking van een hoog niveau van consumentenbescherming (…), door te verzekeren dat consumenten op vrijwillige basis klachten tegen ondernemers kunnen voorleggen aan entiteiten die onafhankelijke, onpartijdige, transparante, doeltreffende, snelle en billijke procedures voor alternatieve geschillenbeslechting aanbieden."

Onderdeel van hun argumentatie is 'Een kleine geschiedenis van de woekerpolisaffaire', geschreven door Van Rossum.

Kifid wordt tenminste elke vier jaar geëvalueerd. De meest recente evaluatie van Kifid betreft de periode januari 2013-juni 2016. Die evaluatie was positief. Wel leverde de evaluatie een aantal verbeterpunten op. Eind 2018 meldde de minister dat deze punten door Kifid goed waren opgepakt.

 

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Joepie - nvt 30 december 2020

Helemaal voor versneld evalueren van KiFiD. Ik ben eerst slachteroffer geweest van woekerpolis van Generali (maar redeljke schikking zonder geheimhouding kunnen treffen) en daarna belazerd door vemogensbeheerhypotheek van een WestlandUtrecht (= ING & NN) waarbij KiFiD dezelfde truc mbt te hoge voorheen verborgen kosten die niet tot schade voor Consument hebben geleid, maar linksom of rechtsom toch door Consument zijn betaald en waarvoor FD incl. tussenpersoon rijk van zijn geworden, rara hoe kan dat...

Struikelen over je eigen voeten is niet onrechtmatig

Struikelen over je eigen voeten is niet onrechtmatig

(Kifid-uitspraak GC 2024-0161) De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig is wanneer de mate van waarschijnlijkheid van schade zo groot...

Schending zorgplicht kost adviseur 20 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 20 mille

(Kifid-uitspraak GC 2024-0152) De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur bij het verzamelen van stukken voor de hypotheekaanvraag ten onrechte te veel...

Wens verzekeraar 'Vergeet ons niet' komt uit

Wens verzekeraar 'Vergeet ons niet' komt uit

(Kifid-uitspraak GC 2024-0145) Dat de verzekeraar de rechtsbijstandspolis toch verlengde, is zijn eigen schuld. De verzekering moet worden voortgezet. Aldus de Geschillencommissie,...

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

(Kifid- bindende uitspraak GC 2024-0125) Een verzekeraar (in dit geval Centraal Beheer) kan zich niet beroepen op een nieuwe voorwaarde in de verzekering als een...

Hypotheekadviseur deed onjuiste mededelingen

Hypotheekadviseur deed onjuiste mededelingen

(Kifid-uitspraak GC 2024-0141A) Naar aanleiding van adviezen en uitspraken van de adviseur ten aanzien van de hypothecaire geldlening heeft de consument een bod...

Schending zorgplicht kost ING 45 mille

Schending zorgplicht kost ING 45 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-0782B) Kifid laat ING 45.000 euro aan de consument vergoeden wegens schending van de zorgplicht als adviseur. Het is het eindoordeel in...

Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur

Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur

(Kifid-uitspraak GC 2024-0126) De consument heeft een hypothecaire geldlening aangevraagd voor een nieuwe woning. Haar echtgenoot heeft een onderneming die op dat...

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

(NVHP in Ken je vak! in VVP 1-2024) Kifid verwacht dat adviseur notities maakt DOSSIERVORMING - Wanneer er een discussie tussen een klant en een financieel...

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

(Uit Ken je vak! in VVP 1-2024) ‘mijnomgeving’ geen duurzame informatiedrager INFORMATIEVERSTREKKING – Kifid oordeelt geregeld dat informatie...

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0118) De consumenten hebben de adviseur ingeschakeld voor advies en bemiddeling inzake het oversluiten van hun bestaande hypothecaire geldlening....