"Kifid versneld evalueren"

Document via Pixabay

René Graafsma en Martin van Rossum roepen minister Hoekstra op tot versnelde evaluatie van Kifid. Volgens het tweetal, dat veel ervaring heeft met woekerpoliszaken bij het klachteninstituut voor de financiële sector, is "recente klachtbehandeling door Kifid inzake woekerpolissen noch onpartijdig, noch transparant, noch doeltreffend, noch snel, noch billijk".

Graafsma en Van Rossum stellen: "Kifid houdt zich ten aanzien van klachten over beleggingsverzekeringen ('woekerpolissen') niet aan haar taakopdracht als omschreven in de Europese richtlijn alternatieve geschillenbeslechting (ADR) consumenten: verwezenlijking van een hoog niveau van consumentenbescherming (…), door te verzekeren dat consumenten op vrijwillige basis klachten tegen ondernemers kunnen voorleggen aan entiteiten die onafhankelijke, onpartijdige, transparante, doeltreffende, snelle en billijke procedures voor alternatieve geschillenbeslechting aanbieden."

Onderdeel van hun argumentatie is 'Een kleine geschiedenis van de woekerpolisaffaire', geschreven door Van Rossum.

Kifid wordt tenminste elke vier jaar geëvalueerd. De meest recente evaluatie van Kifid betreft de periode januari 2013-juni 2016. Die evaluatie was positief. Wel leverde de evaluatie een aantal verbeterpunten op. Eind 2018 meldde de minister dat deze punten door Kifid goed waren opgepakt.

 

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Joepie - nvt 30 december 2020

Helemaal voor versneld evalueren van KiFiD. Ik ben eerst slachteroffer geweest van woekerpolis van Generali (maar redeljke schikking zonder geheimhouding kunnen treffen) en daarna belazerd door vemogensbeheerhypotheek van een WestlandUtrecht (= ING & NN) waarbij KiFiD dezelfde truc mbt te hoge voorheen verborgen kosten die niet tot schade voor Consument hebben geleid, maar linksom of rechtsom toch door Consument zijn betaald en waarvoor FD incl. tussenpersoon rijk van zijn geworden, rara hoe kan dat...

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...