"Kifid versneld evalueren"

Document via Pixabay

René Graafsma en Martin van Rossum roepen minister Hoekstra op tot versnelde evaluatie van Kifid. Volgens het tweetal, dat veel ervaring heeft met woekerpoliszaken bij het klachteninstituut voor de financiële sector, is "recente klachtbehandeling door Kifid inzake woekerpolissen noch onpartijdig, noch transparant, noch doeltreffend, noch snel, noch billijk".

Graafsma en Van Rossum stellen: "Kifid houdt zich ten aanzien van klachten over beleggingsverzekeringen ('woekerpolissen') niet aan haar taakopdracht als omschreven in de Europese richtlijn alternatieve geschillenbeslechting (ADR) consumenten: verwezenlijking van een hoog niveau van consumentenbescherming (…), door te verzekeren dat consumenten op vrijwillige basis klachten tegen ondernemers kunnen voorleggen aan entiteiten die onafhankelijke, onpartijdige, transparante, doeltreffende, snelle en billijke procedures voor alternatieve geschillenbeslechting aanbieden."

Onderdeel van hun argumentatie is 'Een kleine geschiedenis van de woekerpolisaffaire', geschreven door Van Rossum.

Kifid wordt tenminste elke vier jaar geëvalueerd. De meest recente evaluatie van Kifid betreft de periode januari 2013-juni 2016. Die evaluatie was positief. Wel leverde de evaluatie een aantal verbeterpunten op. Eind 2018 meldde de minister dat deze punten door Kifid goed waren opgepakt.

 

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Joepie - nvt 30 december 2020

Helemaal voor versneld evalueren van KiFiD. Ik ben eerst slachteroffer geweest van woekerpolis van Generali (maar redeljke schikking zonder geheimhouding kunnen treffen) en daarna belazerd door vemogensbeheerhypotheek van een WestlandUtrecht (= ING & NN) waarbij KiFiD dezelfde truc mbt te hoge voorheen verborgen kosten die niet tot schade voor Consument hebben geleid, maar linksom of rechtsom toch door Consument zijn betaald en waarvoor FD incl. tussenpersoon rijk van zijn geworden, rara hoe kan dat...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

(Kifid-uitspraak GC 2024-0016) De verzekeraar mag in beginsel uitgaan van de juistheid van het oordeel van de door hem ingeschakelde deskundige tenzij blijkt dat...

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-1013) De consumenten vorderen 20.000 euro vanwege de hogere rente en 2.000 euro aan bemiddelingskosten voor een nieuwe adviseur. De Geschillencommissie...