"Kifid versneld evalueren"

Document via Pixabay

René Graafsma en Martin van Rossum roepen minister Hoekstra op tot versnelde evaluatie van Kifid. Volgens het tweetal, dat veel ervaring heeft met woekerpoliszaken bij het klachteninstituut voor de financiële sector, is "recente klachtbehandeling door Kifid inzake woekerpolissen noch onpartijdig, noch transparant, noch doeltreffend, noch snel, noch billijk".

Graafsma en Van Rossum stellen: "Kifid houdt zich ten aanzien van klachten over beleggingsverzekeringen ('woekerpolissen') niet aan haar taakopdracht als omschreven in de Europese richtlijn alternatieve geschillenbeslechting (ADR) consumenten: verwezenlijking van een hoog niveau van consumentenbescherming (…), door te verzekeren dat consumenten op vrijwillige basis klachten tegen ondernemers kunnen voorleggen aan entiteiten die onafhankelijke, onpartijdige, transparante, doeltreffende, snelle en billijke procedures voor alternatieve geschillenbeslechting aanbieden."

Onderdeel van hun argumentatie is 'Een kleine geschiedenis van de woekerpolisaffaire', geschreven door Van Rossum.

Kifid wordt tenminste elke vier jaar geëvalueerd. De meest recente evaluatie van Kifid betreft de periode januari 2013-juni 2016. Die evaluatie was positief. Wel leverde de evaluatie een aantal verbeterpunten op. Eind 2018 meldde de minister dat deze punten door Kifid goed waren opgepakt.

 

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Joepie - nvt 30 december 2020

Helemaal voor versneld evalueren van KiFiD. Ik ben eerst slachteroffer geweest van woekerpolis van Generali (maar redeljke schikking zonder geheimhouding kunnen treffen) en daarna belazerd door vemogensbeheerhypotheek van een WestlandUtrecht (= ING & NN) waarbij KiFiD dezelfde truc mbt te hoge voorheen verborgen kosten die niet tot schade voor Consument hebben geleid, maar linksom of rechtsom toch door Consument zijn betaald en waarvoor FD incl. tussenpersoon rijk van zijn geworden, rara hoe kan dat...

Voor eigen rekening...

Voor eigen rekening...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0235) De consument heeft zich voor advies in verband met de mogelijke aankoop van een beleggingspand tot de adviseur gewend. Hierbij is...

Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0237) De Geschillencommissie is van oordeel dat het beleid van de kredietverstrekker om - bij omzetting naar eeuwigdurend recht van erfpacht...

Adviseur heeft geen resultaatsverplichting

Adviseur heeft geen resultaatsverplichting

(Kifid-uitspraak GC 2024-0240) De financieringsaanvraag van de consumenten is door de geldverstrekker afgewezen omdat het onderpand niet paste binnen de acceptatievoorwaarden....

Verzekeraar eiste terecht alle originele selutels

Verzekeraar eiste terecht alle originele selutels

(Kifid-uitspraak GC 2024-0242) De verzekeraar heeft dekking afgewezen voor de diefstal van de camperbus van de consument, omdat hij niet alle originele sleutels...

Adviseur wees onvoldoende op risico's overbruggingskrediet

Adviseur wees onvoldoende op risico's overbruggingskrediet

(Kifid-tussenuitspraak GC 2024-231A) De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur de consumenten in de gegeven omstandigheden onvoldoende heeft gewezen...

Geen recht op contra-expertise schade tegenpartij

Geen recht op contra-expertise schade tegenpartij

(Kifid-uitspraak GC 2024-0206) De consument wil dat de verzekeraar een contra-expert inschakelt om de schade van de tegenpartij te beoordelen. De verzekeraar heeft...

Geschillencommissie spoelt argumenten verzekeraar door

Geschillencommissie spoelt argumenten verzekeraar door

(Kifid-uitspraak GC 2024-0205) Consument 1 heeft een tuinslang aangesloten op de mengkraan in de keuken. Met de tuinslang heeft hij het balkon schoongemaakt. Vervolgens...

In hoeverre is bewijs vereist van strafbaar gedrag?

In hoeverre is bewijs vereist van strafbaar gedrag?

Rabobank mag toch beroep instellen tegen uitspraak 2023-0920 van de Geschillencommissie Kifid. De voorzitter van de Commissie van Beroep: "De uitspraak van de Geschillencommissie...

Laatste woord over ‘duurzame drager’ in Mijn-omgeving nog niet gezegd

Laatste woord over ‘duurzame drager’ in Mijn-omgeving nog niet gezegd

Vanwege het principiële karakter mag Achmea toch beroep aantekenen tegen Kifid-uitspraak GC 2023-0988, waarin de Geschillencommissie oordeelt dat het verstrekken...

Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0157) De Geschillencommissie is van oordeel dat de consument namens de VvE onvoldoende kennis heeft kunnen nemen van de verzekeringsvoorwaarden....