Kifid wast verzekeraar oren

Car wash via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2021-1063) De auto van de consument is betrokken geweest bij een aanrijding in een wasstraat. De verzekeraar heeft de aansprakelijkheid van de consument erkend. De consument is het daar niet mee eens. De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeraar de aansprakelijkheid van de consument ten onrechte heeft erkend en daaraan nadelige gevolgen heeft verbonden voor de bonus/maluskorting en de schadevrije jaren. De verzekeraar (Avéro Achmea) hoeft niet de eigen schade van de consument te vergoeden, omdat niet is gebleken dat de consument in haar verhaalsmogelijkheden is bemoeilijkt door het handelen van de verzekeraar. De vordering wordt daarom gedeeltelijk toegewezen.

De commissie: “Uit het dossier blijkt niet dat voordat de aansprakelijkheid werd erkend de consument om een nadere verklaring is gevraagd. De verzekeraar stelt dat de gevolmachtigd agent wel de tegenpartij om een verklaring heeft gevraagd, maar geen contact heeft kunnen krijgen. De commissie begrijpt dat de verzekeraar voortvarend te werk wilde gaan en het proces niet nodeloos lang wilde frustreren. Daar staat tegenover dat de consument wel de kans moet krijgen om het standpunt van de verzekeraar (marginaal) te toetsen en zo nodig tegenbewijs in te brengen. Het is tevens niet de consument tegen te werpen dat het proces langer duurt als de tegenpartij niet reageert op een verzoek van de verzekeraar om nadere verduide-
lijking. De tegenpartij is immers degene die de schade vergoed wil hebben. Van hem mag dan eveneens enige voortvarendheid worden verwacht.

“De conclusie is dat de verzekeraar meer onderzoek had moeten doen. De verzekeraar had op grond van de toen beschikbare informatie de aansprakelijkheid niet mogen erkennen. Als hij daartoe om hem moverende redenen, bijvoorbeeld de relatief geringe omvang van de geclaimde schade, toch is overgegaan, behoren de daaraan verbonden nadelige gevolgen voor de premie en de schadevrije jaren niet ten laste van de consument te komen.”

Op 23 november 2019 reed de partner van de consument in de auto van de consument door een wasstraat. Aan het eind van de wasstraat reed een auto tegen de achterzijde van de auto van de consument, waarbij de auto van de tegenpartij tegen de trekhaak van de auto van de consument kwam.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur

Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur

(Kifid-uitspraak GC 2024-0126) De consument heeft een hypothecaire geldlening aangevraagd voor een nieuwe woning. Haar echtgenoot heeft een onderneming die op dat...

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

(NVHP in Ken je vak! in VVP 1-2024) Kifid verwacht dat adviseur notities maakt DOSSIERVORMING - Wanneer er een discussie tussen een klant en een financieel...

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

(Uit Ken je vak! in VVP 1-2024) ‘mijnomgeving’ geen duurzame informatiedrager INFORMATIEVERSTREKKING – Kifid oordeelt geregeld dat informatie...

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0118) De consumenten hebben de adviseur ingeschakeld voor advies en bemiddeling inzake het oversluiten van hun bestaande hypothecaire geldlening....

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...