Onjuiste termijnstelling in veertiendagenbrief
(Kifid-uitspraak GC 2021-0419) De ANWB heeft incassomaatregelen genomen nadat de consument de premie voor het lidmaatschap Wegenwacht Nederland Standaard niet heeft betaald. De premie betaalt de consument uiteindelijk wel, maar de incassokosten (48,79 euro) niet. De veertiendagenbrief van de verzekeraar voldoet niet aan de eisen van artikel 6:96 lid 6 BW. De ANWB mocht de incassokosten daarom niet in rekening brengen, meent de Geschillencommissie.
De commissie is van oordeel dat in de brief van 18 maart 2020 een onjuiste termijnstelling is opgenomen. De brief leest: ‘Deze termijn van veertien dagen vangt aan twee dagen na dagtekening van deze brief’. De commissie: “De veertiendagentermijn vangt pas aan wanneer de brief de consument heeft bereikt en dat zal niet altijd twee dagen na dagtekening van de brief zijn.
De consument stelde dat zij de brief van de ANWB, gedateerd 18 maart 2020, op 13 april heeft ontvangen en dat zij op 15 april heeft betaald (dus op tijd).
Bij betwisting van de ontvangst van de veertiendagenbrief, is het aan de verzender om feiten en omstandigheden te stellen en zonodig te bewijzen waaruit volgt dat de aanmaning de geadresseerde heeft bereikt en wanneer.
Reactie toevoegen
Meer over
Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden
(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...
Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!
(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...
Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht
Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...
Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan
(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...
Adviseur was te veel alleen doorgeefluik
(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...
Geen zoete afdronk voor klager
(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...
(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...
Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie
(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...
Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige
(Kifid-uitspraak GC 2024-0016) De verzekeraar mag in beginsel uitgaan van de juistheid van het oordeel van de door hem ingeschakelde deskundige tenzij blijkt dat...
Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille
(Kifid-uitspraak GC 2023-1013) De consumenten vorderen 20.000 euro vanwege de hogere rente en 2.000 euro aan bemiddelingskosten voor een nieuwe adviseur. De Geschillencommissie...