Onvoorziene omstandigheden doen adviseur das om

das via Pixabay

Kifid is van oordeel dat het feit dat de omstandigheden anders waren dan verwacht werd, in grote mate voor risico van de adviseur komt.  Zij laat een adviseur (De Hypotheker) twee derde oftewel 2.327 euro van de advies- en bemiddelingskosten terugbetalen aan de klanten.

De Geschillencommissie in Uitspraak GC 2019-741: “Zoals ook uit de opdrachtbevestiging blijkt, is het inventariseren van de gegevens van Consumenten een belangrijk element van de overeengekomen dienstverlening. De gestelde onvoorziene omstandigheden hadden naar het oordeel van de Commissie voor een groot deel ingecalculeerd moeten worden door de Adviseur.”

De klacht betrof onder meer de ORV. De Commissie: "Met betrekking tot de aanvraag voor de overlijdensrisicoverzekering, overweegt de Commissie dat de Adviseur niet heeft weersproken dat Consumenten hem hebben verzocht om eerder dan gebruikelijk de aanvraag te doen om vertraging te voorkomen. De door Consumenten gestelde omstandigheden, te weten de zomervakantie en de astma van Consument II, beschouwt de Commissie dan ook als een begrijpelijke reden om op voortvarende wijze aanvraag te doen voor de overlijdensrisicoverzekering. Dat de Adviseur dit heeft geweigerd om de medisch specialist niet onnodig te belasten, kan de Commissie niet volgen. Niet is gebleken dat de Adviseur aanleiding had om te twijfelen of de hypotheekaanvraag wel doorgang zou mogen vinden. Bovendien dient de Adviseur niet het belang van de medisch specialist, maar de belangen van zijn opdrachtgevers oftewel Consumenten."

 

Reactie toevoegen

 
Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...