Polis is geen bewijs

Document via Pixabay

Het enkele bezit van een originele polis biedt onvoldoende grondslag voor een aanspraak tot uitkering van een levensverzekering. Aldus de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2019-371.

De in 1992 overleden moeder van de consument sloot bij een voorganger van de verzekeraar drie verzekeringen. De consument vorderde nu inzake één polis een uitkering van 771,43 euro.

De Geschillencommissie: “Aan de orde is de vraag of Consument aanspraak kan maken op een uitkering uit hoofde van de door haar moeder in 1959 gesloten en in 1969 beëindigde verzekering. De polis levert slechts het bewijs op van het feit dat er op enig moment een overeenkomst van levensverzekering is gesloten. Zelfs al zou Consument kunnen aantonen dat zij begunstigde is op deze polis dan wel op andere wijze aannemelijk maken dat zij een vorderingsrecht heeft jegens Verzekeraar, dan speelt de vraag naar het bewijs van de vordering zelf. Gezien het tijdverloop kan de Commissie zich voorstellen dat Verzekeraar, bijna zestig jaar na het sluiten van de verzekering en bijna vijftig jaar na de einddatum daarvan niet meer beschikt over stukken aangaande deze verzekering en het bewijs van betaling van het verzekerde bedrag. Nu Consument zich op het standpunt stelt dat Verzekeraar gehouden is het verzekerde bedrag van 1.000 gulden aan Consument uit te keren en Verzekeraar deze vordering betwist, is het aan Consument om aan te tonen dat zij, zoals hiervoor gesteld, als begunstigde moet worden aangemerkt èn dat deze uitkering niet reeds heeft plaatsgevonden. De Commissie stelt vast dat Consument niet is geslaagd in dit bewijs."

Reactie toevoegen

 
Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...