Polis is geen bewijs

Document via Pixabay

Het enkele bezit van een originele polis biedt onvoldoende grondslag voor een aanspraak tot uitkering van een levensverzekering. Aldus de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2019-371.

De in 1992 overleden moeder van de consument sloot bij een voorganger van de verzekeraar drie verzekeringen. De consument vorderde nu inzake één polis een uitkering van 771,43 euro.

De Geschillencommissie: “Aan de orde is de vraag of Consument aanspraak kan maken op een uitkering uit hoofde van de door haar moeder in 1959 gesloten en in 1969 beëindigde verzekering. De polis levert slechts het bewijs op van het feit dat er op enig moment een overeenkomst van levensverzekering is gesloten. Zelfs al zou Consument kunnen aantonen dat zij begunstigde is op deze polis dan wel op andere wijze aannemelijk maken dat zij een vorderingsrecht heeft jegens Verzekeraar, dan speelt de vraag naar het bewijs van de vordering zelf. Gezien het tijdverloop kan de Commissie zich voorstellen dat Verzekeraar, bijna zestig jaar na het sluiten van de verzekering en bijna vijftig jaar na de einddatum daarvan niet meer beschikt over stukken aangaande deze verzekering en het bewijs van betaling van het verzekerde bedrag. Nu Consument zich op het standpunt stelt dat Verzekeraar gehouden is het verzekerde bedrag van 1.000 gulden aan Consument uit te keren en Verzekeraar deze vordering betwist, is het aan Consument om aan te tonen dat zij, zoals hiervoor gesteld, als begunstigde moet worden aangemerkt èn dat deze uitkering niet reeds heeft plaatsgevonden. De Commissie stelt vast dat Consument niet is geslaagd in dit bewijs."

Reactie toevoegen

 
Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

(Kifid-uitspraak GC 2024-0016) De verzekeraar mag in beginsel uitgaan van de juistheid van het oordeel van de door hem ingeschakelde deskundige tenzij blijkt dat...

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-1013) De consumenten vorderen 20.000 euro vanwege de hogere rente en 2.000 euro aan bemiddelingskosten voor een nieuwe adviseur. De Geschillencommissie...